‘트왈 드 주이(Toile de Jouy)’ 문양디자인에 나타난 시대성 - 1770년도부터 1810년대까지 제작된 문양 중심으로

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서지정보

발행기관 : 한국기초조형학회 수록지정보 : 기초조형학연구 / 19권 / 4호
저자명 : 최옥수 ( Choi Ogsu )

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한국어 초록

트왈 드 주이'(Toile de Jouy)는 18세기 프랑스의 주이 앤 조사스(Jouy-en Josas)에 설립된 면직물 날염공장에서 생산한 제품을 지칭한다. 본 논문의 목적은 프랑스 대혁명 전후 시대에 ‘트왈 드 주이’의 문양디자인이 어떠한 시대성을 띠고 있는지, 문양의 모티브와 내용을 분석하고자 한다. 본 연구의 범위는 1770년도부터 1810년대까지 프랑스의 주이제작소에서 디자인한 회화적인 성향의 동판문양을 주 대상으로 하였다. 18세기 중반부터 프랑스에서는 동판 날염기법의 발달과 프랑스 로코코회화의 영향을 받아서 큰 사이즈의 회화적이고 서사적인 문양이 생겨났다. 주이제작소에서는 화가인 장 밥티스트 위에(Jean Baptiste Huet)가 창의적이고 자연주의적인 문양을 디자인하였다. ‘트왈 드 주이’ 문양디자인에 나타난 시대성의 분석결과는 다음과 같다. 1) ‘트왈 드 주이’의 문양에는 혁명전의 귀족문화의 낭만성을 그대로 반영되었다. 문양은 로코코 미술의 새로운 장르인 ‘페트 갈랑트’의 영향을 받았고, 당시 귀족들의 사랑의 풍속을 표현하였다. 문양에는 귀족들의 낭만적인 자연관이 문양에 반영되었다. 2) 당시에 유행한 유토피아적인 자연관도 ‘트왈 드 주이’의 문양에 나타났다. 프랑스대혁명의 발발로 사람들은 현재보다 더 낳은 세계를 꿈꾸게 되었고, 유토피아에 대한 관심이 증대하였다. 당시 유행한 계몽주의 영향에 의해 사람들은 자연에 대한 자각을 하게 되었고, 이것이 이상화된 목가적 문양을 만드는 배경이 되었다. 주이제작소도 평범한 서민들의 활기있고 즐거운 모습을 문양으로 만들어 유토피아적인 자연관을 보여주었다. 3) 새로운 세계에 대한 호기심이 ‘트왈 드 주이’문양에 반영되었다. 다른 나라의 풍경과 풍습들이 문양의 모티브가 되었고 이국적이고 낭만적이다. 4) 문양에 나타난 동시대 예술작품을 통한 풍자와 비판, 교훈은 계몽주의 성격을 띠고 있다. 사람들이 시대의 불안감에서 벗어나 유토피아적인 자연세계로 도피하고 싶은 마음이 문양에 반영되었다. 동시대인의 열망과 관심이 낭만적이고 이국적으로 문양에 표현되었다.

영어 초록

Toile de Jouy' refers to the product produced by a cotton textile mill erected in Jouy-en Josas in France in 18-century. The purpose of this paper is to analyze the motifs and contents of the pattern design of 'Toile de Jouy' in the French Revolution. The scope of this study was mainly based on the pictorial design of copper plate designs at the French Jouy factory from 1770 to 1810. From the middle of the 18th century to France, Pictorial and descriptive fabric pattern emerged by the development of copperplate printing techniques and influenced by French rococo paintings. In the Jouy factory, the artist Jean Baptiste Huet designed a creative, naturalistic pattern. The analysis of the period shown in the 'Toile de Jouy' motif is as follows. 1) The pattern designs of ‘Toile de Jouy’ reflected the romanticism of pre-revolutionary aristocratic culture. The designs were influenced by the new genre of Rococo art, ‘fete galante’ and expressed the love customs of the nobility at the time. The patterns reflected the romantic nature of the nobility. 2) The utopian nature of the time also appeared in Toile's designs. With the outbreak of the French Revolution, people dreamed of a better world than they are now, and the interest in Utopia grew. The then fashionable Enlightenment influences brought people to a realization of nature, setting the stage for creating an ideal pastoral pattern. The Jouy factory also showed a utopian view of nature by creating vivid and enjoyable images of ordinary people. 3) Curiosity about the new world is reflected in the patterns of ‘Toile de Jouy’. Patterns are exotic and romantic. 4) The satires, criticisms, and lessons from contemporary works of art on the patterns take on the nature of enlightenment. The pattern reflected people's desire to escape the anxiety of the times and live in a utopian natural world. Contemporary aspirations and interests were expressed in a romantic and exotic way in the patterns.

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