위백규의 수사학적 경전해석 - 『맹자차의(孟子箚義)』를 중심으로 -

최초 등록일
2018.10.03
최종 저작일
2018.10
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서지정보

발행기관 : 퇴계학연구원 수록지정보 : 퇴계학보 / 143권
저자명 : 유민정 ( You Min Jung )

한국어 초록

본 논문은 존재 위백규(1727∼1798)의 『孟子箚義』에 대한 연구로 그 특징과 경학사적 가치를 규명하는 것을 목적으로 하였다. 『孟子箚義』의 가장 큰 특징은 경전의 문장에 수사적 비평을 했다는 점이다. 어휘 배열과 문장 구성, 그리고 표현 기교 등에 초점을 두고 경전의 문장을 해석하였다는 의미로, 본고에서는 이를 ‘수사학적 경전해석’으로 명명하였다. 그리고 그의 수사학적 경전해석은 대부분 객관성과 타당성을 띠고 있는 것으로 확인하였다.孟子箚義는 경학사에서 다음과 같은 특징과 의의가 있다. 기존의 『孟子』해석은 주로 의리ㆍ훈고ㆍ고증 방면에서 이루어졌다. 경문의 수사 방면을 중점적으로 분석한 주석서는 매우 드문 것으로, 중국에서는 청대 우운진의 『孟子論文』이 대표적이며 한국에는 위백규의 『孟子箚義』가 있다.나아가 우운진의 『孟子論文』과 비교해본 결과, 『孟子箚義』에서 보이는 수사학적 경전해석들은 세밀성과 심층성을 띠고 있었다. 단순히 경문의 수사법을 분석하는 데 그치지 않고, 맹자가 ‘왜’ 그러한 단어와 문장 구조, 표현 기교 등을 선택했는지 고심한 결과이다. 이는 동아시아 수사학적 경전주석서 내에서도 다양성이 존재함을 방증하는 것이다. 아울러 조선 경학의 특수성이 발현된 것이기도 하다.한편 그의 수사학적 경전해석이 객관적 자료에 의한 고증이 아닌 주관적인 추론이라는 점에서 자의적 요소를 띠는 게 사실이다. 그렇다고 해서 그의 주석이 폄하되어서는 안 된다. 오히려 일정한 흐름과 체계를 갖고 조선에서 드물게 ‘수사학적 경전주석서’라는 새로운 지평을 열었다는 점에서 그 독자성과 의의가 높이 평가되어야 할 것이다.

영어 초록

This article examines Chonjae 存齋 Wi Paekkyu 魏伯珪's rhetorical commentaries on the Mengzi 孟子 (the book of Master Meng). Wi Paekkyu (1727-1798) lived during the reign of King Yongjo and King Jongjo, when several institutional reforms were carried out during the Choson dynasty. Unlike other scholars of the Zhu Xi School in Choson who emphasized Zhu Xi 朱熹's commentaries and moral principles 義理, Wi Paekkyu interpreted the Confucian classics based on the original text (jingwen 經文) and its context (wenyi 文義).A major feature in Maengja Ch’aui’s structure tells us that he interpreted the Mengzi rhetorically. Wi Paekkyu put a lot of effort into analyzing the meaning of a word, the syntax, and the tone in the composition. This shows that he was not confined to conventional rules and that he thought without formality and constraint because of his self-discipline and academic foundation.In the field of Classical studies, Maengja Ch’aui is considered to be more significant and valuable than others commentaries. Existing interpretations of Mengzi were only tied up with philosophy (yilixue 義理學: the pursuit of moral and philosophical principles) or philology (kaozhengxue 考證學). Current research shows that there are only few rhetorical commentaries, including the Maengja Ch’aui and the Mengzi Lunwen 孟子論文 written by Niu Yunzhen 牛運震 in the Qing period.After a comparative study, Maengja Ch’aui is found to be more complicated and profound than Mengzi Lunwen. Not limited only to the literal comments, it also explains Mencius’s choice of words, sentences and structures to embody his idea. This goes to show that diversity exists in East Asian rhetorical commentaries and that the Confucian classical studies during the Choson dynasty had unique characteristics.Meanwhile, Wi Paekkyu's rhetorical commentaries seem arbitrary, because they rely on subjective assumptions, not on objective inference. However, it can't be devalued. Rather, Maengja Ch’aui should be more appreciated because it has a consistent and systematic framework and it opened up new prospects in the field of Choson Classical studies.

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없음

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