The Challenge of Mechanistic Biology and Reactions of Theology

저작시기 2018.07 |등록일 2018.07.29 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국기독교학회 수록지정보 : 한국기독교신학논총 / 109권
저자명 : Sungho Lee

목차

I. Introduction
II. Sociobiology and Mechanism
III. Evolutionary Psychology and Mechanism
IV. Response of the Theistic Evolutionists
V. Conclusion: Theistic Evolution’s Constructive Roles for Science and Theology
Bibliography
Abstract
한글초록

한국어 초록

많은 생물학자가 세계 및 유기체, 인간과 같은 세계의 일부를 기계와 같은 실체들로 이해하는 기계론적 관점을 고수해 왔다. 사회생물학과 진화심리학이 그 전형적인 사례들이다. 형이상학적, 인간학적 함의들을 지닌 진화의 개념과 이론들은 기독교 교리들에 강력한 도전으로 여겨졌다. 유신론적 진화론자들은 진화과학과 진지하게 대화하고 철학적이고 신학적인 반성들을 통해 이러한 도전에 대응하고 있다. 그들이 변호하고 수정한 신학적 교리들이 진화 과학이 묘사하는 자연의 과정을 수용하고 반영하면서도, 그들은 생명과 인간의 기계론적 관점을 거부한다. 본 논문에서, 필자는 사회생물학과 진화심리학이 진화와 인간을 포함한 유기체에 대한 기계론적 이해에 기초한다는 점을 보여주려고 한다. 이러한 비판적 읽기 이후에, 필자는 유신론적 진화론자들이 사회생물학과 진화심리학에 가한 비판들을 살펴볼 것이다. 또, 그러한 신학자들이 신에 관한 논의를 가능하게 하며 인간의 존엄성을 유지시키는 대안적 진화론을 어떻게 제시하는지도 설명될 것이다. 결론 부분에서 본 논문은 과학시대의 유신론적 진화론의 철학적, 신학적 역할을 논의한다. 필자는 유신론적 진화론이 신학과 과학의 건설적 관계를 탐구하는 데에 있어 유용하고 효과적인 입장이 될 수 있음을 주장한다. 유신론적 진화론은 사회생물학과 진화심리학이 전제하는 기계론적 세계관에 대한 비판적 시각을 유지함으로써 생명, 인간, 문화, 종교 등의 횡단적 주제들을 대중들이 무비판적으로 수용하는 것을 막을 수 있다. 더 나아가, 유신론적 진화론은 다양한 생물학 이론들을 탐구하는 것을 통해 신학적 인간학과 생물학적 인간학의 조화를 추구할 수 있다.

영어 초록

Many biologists have held a mechanistic view in which the world and its parts, such as living organisms and human beings, can be understood as machine–like entities. Its typical examples are sociobiology and evolutionary psychology. The concept and theories of evolution with metaphysical and anthropological implications have been considered a powerful challenge to the Christian doctrines. Theistic evolutionists have attempted to converse seriously with evolutionary science and to respond to this challenge with philosophical and theological reflections. They also accept the natural processes described by the evolutionary sciences, and in various ways both defend and modify their theological doctrines in light of the implications of evolutionary theory, while they reject a mechanistic view of the life and the human being. In this article I attempt to show that both sociobiology and evolutionary psychology are based upon a mechanistic understanding of evolution and of living organisms, including humans. After this critical review, I explore the criticisms theistic evolutionists have made of sociobiology and evolutionary psychology. I also show how these theologians present an alternative view of evolution, one which makes discussion of God possible and which maintains the notion of the dignity of the human. In conclusion, this article discusses the philosophical and theological role of theistic evolution in an age of science. I argue that theistic evolutionism could be a useful and effective position for exploring a constructive relationship between theology and science. Theistic evolution can prevent an uncritical reception of transversal themes, such as life, human, culture, religion, and so on, by maintaining a critical view of a mechanistic worldview which both sociobiology and evolutionary psychology assume. Furthermore, theistic evolution can seek harmony between theological anthropology and biological anthropology, by exploring and researching various theories of biology.

참고 자료

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