근대 이행기 중국의 유교 연구

저작시기 2018.05 |등록일 2018.06.29 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 인하대학교 한국학연구소 수록지정보 : 한국학연구 / 49권
저자명 : 강중기

목차

국문초록
1. 근대 중국의 사상 지형
2. 장즈둥의 중체서용론
3. 량수밍의 현대신유학
4. 논의의 정리와 남은 과제
참고문헌

한국어 초록

근대 이행기 중국에서의 유교 연구는 서세동점으로 야기된 문화적 정체성 위기에 대처하는 차원에서 진행되었다. 한편으로는 근대 서양이라는 강력한 타자의 도전에 직면하여 그것을 정확하게 인식하려 하고 다른 한편으로는 곤경에 처한 중국 전통에 대한 성찰과 더불어 출로를 모색하는 과정에서 유교를 새롭게 성찰하게 된 것이다.
장즈둥의 중체서용론은 중학과 서학을 체용의 관계로 규정하지만 엄밀한 체용의 논리가 아니라 다분히 기능상의 구분에 입각해서 중학과 서학의 관계를 논하고 있다. 때로는 내성외왕의 틀 안에서 중학과 서학을 내외의 관계로 논하기도 하고, 때로는 本末․主輔의 관점에서 다루기도 한다. 근대 서양의 정치체제를 수용하면서 근본적으로 다른 원리에 입각하고 있는 중국의 유교 전통이 어떻게 體의 역할을 할 수 있는지에 대해서 장즈둥은 만족스런 해결책을 제시하고 있지는 않은 듯하며, 이 문제는 나중에 현대신유가에 의해 ‘開出新外王’이라는 개념으로 해결책을 모색하게 된다.
량수밍은 서세동점 이후 중국인의 관심사로 부상한 근대 서양의 과학과 민주 및 종교 문제를 해결하려는 과정에서 독특한 문화이론을 제시하고 유교를 새롭게 해석함으로써 현대신유학의 창시자로 평가받는다. 과학과 민주에 대해서는 문화삼로향설에 의거하여 서양문화를 인류문화의 세 유형 가운데 하나로 자리매김하는 동시에 인류문화 발전단계에서 제1단계에 위치지우는 방식을 택한다. 또한 직각과 정감 개념을 중심으로 유학에 대한 새로운 해석을 시도하여 이지의 활동이 지나쳐서 근대 서양문명이 파탄에 직면하였으므로 직각을 중심으로 하는 중국문화로 제어해야 한다는 주장을 뒷받침한다. 이는 서양 근대문명(과학과 민주)에 보편적인 가치를 부여하되 그것을 중국 전통문화(유교)의 제어 아래 두려는 발상으로 연결된다. 유교가 종교인가라는 문제에 대하여 량수밍은 유교가 종교는 아니지만 종교의 기능을 수행한다는 유교종교성론을 제시한다. 더 나아가 유교에는 다른 종교에 습합되어 있는 미신적 요소가 없으므로 일반 종교들보다 더 우월하다고 주장한다. 그러나 유교를 종교로 자리매김 하는 것이 과연 유교가 인류지성사에서 본래 갖고 있는 의의를 살려내는 길인지에 대해서 숙고할 필요가 있다.

영어 초록

Confucianism in China during the modern era was conducted to cope with the cultural identity crisis caused by the Western tax tie. On the one hand, in the process of trying to accurately recognize the challenge of a powerful hitter in the modern Western world, and looking for a new departure along with a reflection on the Chinese tradition in need.
Zhang zhi-dong"s theory of using Chinese substance(中體) and Western function(西用) defines Chinese substance as a relationship of use, but it discusses the relationship between Chinese substance and Western function based on functional, rather than strict logic. Sometimes he discusses Chinese substance and Western function in the framework of Being Sage Inside Being Kingly Outside(內聖外王), and sometimes deals with them from the perspective of essence-end(本末) and main-minor(主輔). As to how the Confucian tradition of China, which is based on a fundamental different principle while embracing the political system of the modern West, can act as a solution to the problem of modern times, Zhang zhi-dong cannot offer a satisfactory solution.
Liang shu-ming presents unique cultural theories and new interpretations of Confucianism in the process of solving the problems of science, democracy and religion in the modern western world, which have emerged as a Chinese interest since the tie with the West. For science and democracy, Liang defines Western culture as one of the three types of human culture based on the theory of culture tripology, while placing it at the first stage in the development of human culture. Liang also claim that the Chinese culture should be controlled by intuition, as the intellectual activities of the human brain have gone too far and the modern Western civilization is facing destruction. This leads to the idea of giving universal value to Western modern civilization (science and democracy) and putting it under the control of Chinese traditional culture (Confucianism). On the issue of Confucianism being a religion, Liang suggests Confucian religious theory that it performs the function of religion even though it is not a religion. Furthermore, Confucianism argues that it is superior to other religions because there are no superstitious elements that are complicit with other religions. However, it is necessary to consider whether establishing Confucianism as a religion is the way to revive the original significance of human history of mentality.

참고 자료

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