니체의 덕 이론 III : “용기”와 “관대함”에 대하여

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서지정보

발행기관 : 한국니체학회 수록지정보 : 니체연구 / 33권
저자명 : 김효섭 ( Hyosup Kim )

없음

한국어 초록

필자는 니체의 ‘덕’(고상하거나 바람직한 기질 내지는 성향) 이론을, 세 편의 연작 논문에 걸쳐 포괄적이고도 상세하게 조명하고자 하였다. 이런 계획 하에 필자는 맨 처음으로 “정직”에 관한 논문을 집필하였고, 이어서 “고독”이라는 특성을 집중적으로 다루었다. 본고에서 필자는 “용기”와 “관대함”이라는 니체적인 덕목들에 대해 논의하며, 그 논의를 끝으로 덕 이론에 대한 조명 작업을 모두 마무리 짓는다. “용기”는 니체의 덕 이론상에서 주요 ‘성격적 탁월성’(고상한 기질 내지는 성향)들 중 하나이고, 정직 및 고독과 함께 훌륭한 인간 혹은 “더 높은 자”의 본질을 구성한다. 정직은 위험하거나 고통스러운, 그러나 ‘가치 있는’(고상하거나 바람직한) 행위를, 그것의 위험이나 고통스러움을 인지함에도 결정하고 그 선택을 의연하게 따르는 경향성이라고 정의될 수 있다. 또한 용기의 본질은 위험하거나 고통스러운 행위를 하기로 결심한 경우, 그 행위에 대한 두려움을 통제하고 평정심을 회복하는 것에 있다. 이렇게 정의 가능한 ‘용기’는 자신감 혹은 자부심, 고통에 대한 긍정적인 태도, 그리고 (위험하거나 고통스런, 그러나 가치 있는) 행위를 기꺼이 하고자 하는 열망에 기초한다. 정직과 고독이 그러하듯, 용기는 고귀할 뿐만 아니라 우리가 지녀야 하는 혹은 그런 의미에서 우리에게 ‘바람직한’ 기질 내지는 성향이기도 하다. 그것은 왕성한 창조적 활동과 (그러한 활동에 도구나 구성요소로서 기여하는 고귀한 능력들의 획득이나 향상으로 이해되는) ‘성장’에 유도적인 활동의 직접적인 토대를 이루고, 지식을 확장해 나가는 데 필요하며, 기성도덕으로부터 우리를 보호하고 (니체가 제시하는) 대안적인 가치판단의 틀을 지켜준다. 이런 방식으로 용기는 우리 자신의 창조적인 삶에 기여하고, 따라서 우리는 용기를 지녀야 한다. 용기에 이어 조명되어지는 “관대함”은 니체가 “베푸는 덕”이라 일컫는 것과 동일시 할 수 있는 또 하나의 주요 성격적 탁월성이자 ‘더 높은 자’의 본질적 구성요소이다. ‘관대한 자’는 타인에게 이익을 가져다주는 행위를 기꺼이 하고자 한다. 진정한 관대함은 고도의 창의성을 포함한 니체적인, 고귀한 능력들과 넘치는 활력을 지니는 것에서 비롯된다. 관대함은 특별한 종류의 ‘이타행위’로 간주될 수 있는 일련의 창조적 활동들, 즉 광범위한 타인들에게 긍정적인 영향력을 행사할 수 있는 과제의 적극적 수행을 가능케 한다. 또한 관대함으로 인해 우리는 이러한 과제들의 수행을 지속적으로 의지하게 되고, 그 결과 그것들이 요구하는 다양한 지적 자원들을 부단히 추구하게 된다. 그리고 이런 자원의 축적은 곧 우리의 성장을 의미한다. 이렇게 관대함은 전체로서의 창조적 삶에 기여하고, 그래서 우리에게 바람직하다.

영어 초록

I planned to shed light upon Nietzsche’s theory of ‘virtues’ (as noble or desirable personality traits) in a comprehensive and detailed manner, in three consecutive articles. In accordance with this plan, I firstly wrote an article on “honesty” and then presented a discussion focusing on “solitude”. Here, In this writing, I explore the Nietzschean virtues of “courage” and of “magnanimity” or “generosity”, thus closing the illumination of his theory of virtues. ’Courage’ finds its place in Nietzsche’s theory of virtues as a major ‘excellence of character”, and together with ‘honesty’ and ‘solitude’, constitutes the nature of the great human being or “the higher man”. Courage can be defined as the tendency to choose a course of actions that are dangerous or painful but valuable despite the anticipation of the danger or pain, and to resolutely follow the choice. Furthermore, courage consists in controlling fear and restoring self-possession after having resolved to do such actions. This quality, which can be defined in the aforementioned way, is based upon self-confidence or pride, the affirmative attitude towards pain, and the eagerness to perform dangerous or painful but valuable actions. Like honesty and solitude, courage is not only praiseworthy or noble, but also ‘desirable’ in the normative sense of the term. That is to say, we ‘ought to’ acquire or enhance courage. It is constitutive of the foundation of fruitful creative activity and the intense pursuit of (further) ‘growth’ in the sense of the aquisition or development of the noble capacities functioning as a component or instrument of creative activity. Moreover, courage is required for the accumulation of knowledge, protects one from conventional morality and makes intact the alternative standard of value that Nietzsche presents. In these ways, courage greatly contributes to one’s own creative way of life, and therefore, one ought to be courageous. Magnanimity or generosity, the discussion of which follows that of courage, is identifiable with what Nietzsche calls “bestowing virtue”, and is another major excellence of character. And it also constitutes the essence of the ‘higher man’. A magnanimous person tends to be willing to do actions conducive to others’ interests. Genuine magnanimity derives from the Nietzschean noble capacities including creative powers and overflowing vitality. Magnanimity renders possible creative activity as a special form of ‘altruism’, namely, the performance of the task capable of having positive influences on a wide range of others. Further, due to generosity, one can will to perform such tasks strenuously, and as a consequence, seeks to obtain a variety of intellectual resources necessary for the tasks. Naturally, the accumulation of the resources means one’s growth. Magnanimity thus contributes to the creative life as a whole, and therefore, we ought to be magnanimous.

참고 자료

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