러시아 구성주의를 수용한 메이어홀드의 연극 연구

최초 등록일
2018.05.16
최종 저작일
2018.05
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서지정보

발행기관 : 한양대학교 공연예술연구소 수록지정보 : 공연예술연구 / 5권
저자명 : 김영래 ( Kim Young-lae )

한국어 초록

메이어홀드는 20세기 초 러시아의 지배적인 사실주의 연극을 극복하고 연극적인 연극의 이상을 실현하고자 노력했다. 메이어홀드는 과도한 문학 중심적 연극이 예술로서의 연극의 독자성을 잃게 만들었다고 보았고 연극의 연극성이 회복되어야 함을 주장했다. 이를 위해 메이어홀드는 연극성이 풍부한 고대와 중세의 연극, 동양연극 등 양식적 연극들의 모든 고안 장치와 연기술을 연구하고, 그 연구를 재창조하여 자신의 공연작품에 반영했다. 또 동시대 예술가들이 주장한 혁신적인 연극이론들 특히 러시아 구성주의를 받아들여 독창적인 무대장치, 배우 연기시스템, 신체훈련법, 연극 연출방법론을 확립했다. 메이어홀드는 관객이 배우의 경험을 공유하도록 관객의 상상력을 자극하기 위한 잠재공간을 만들어 주는 것이 연극이라고 주장했다. 불규칙한 플랫폼과 경사로, 기하학적인 큐브, 움직이는 사다리와 같은 실용적인 무대장치를 고안해냈고 상자형 무대를 벗어나 무대 공간의 개념을 극장 외 연극으로 확장했다. 메이어홀드는 관객과 배우 사이 가상의 벽을 의미하는 스타니슬라브스키의 제4의 벽을 인정하지 않았다. 연극의 최종 도착점은 관객이며 공연의 완성은 관객에 의해 이루어진다고 보았기에 무대와 객석, 배우와 관객이 하나로 이어지는 극장 공간을 도입했다. 메이어홀드는 양식화 기법을 활용하여 대사의 형식을 다양한 신체 언어로 변화시켰고 배우 육체의 표현성과 동작의 연기를 중시했다. 특히 사실주의 연극이 결여하고 있는 호흡, 암시, 표현, 침묵 등의 새로운 연기 형식을 강조했고, 배우의 조형적인 움직임이 사실주의 연기의 한계를 극복할 수 있는 방법이라고 주장했다. 메이어홀드가 러시아 구성주의를 통해 추구하고자 했던 것은 사실주의와 문학에 매몰된 연극을 연극성을 가진 연극 그 자체로 돌려놓는 것이었고, 궁극적으로는 노동자의 연극, 관객 지향 연극이었다. 메이어홀드는 연극이 집단적 개인인 노동자의 것이 되어야 한다고 주장하며, 노동자들의 행위와 몸의 반응에 주목했다. 노동자의 움직임이 가장 본질적인 인간의 자기 존재 방식이라고 생각했고 노동자의 움직임을 생체역학으로 발전시켰다. 그는 생체역학을 실제 연극기법에 적용함으로써 자신의 연극 미학을 구현하고자 했다. 메이어홀드는 관객을 수동적인 존재가 아닌, 창조행위의 능동적 역할을 수행하는 참여하는 존재로 인식했다. 따라서 그는 이러한 능동적인 관객의 상상력을 자극할 수 있는 연극을 끊임없이 구상하게 되었고 러시아 구성주의에 입각한 다양한 연극 실험을 진행했다. 또 그는 사회와 문화를 반영하는 연극, 자신이 살아가는 사회와 유기적인 관계를 유지하는 연극을 찾기 위해 노력했다. 메이어홀드의 러시아 구성주의 연극은 기술과 예술의 결합이라는 시도로써 세계 연극 연출사에 매우 위대한 발자취를 남겼고 그의 연기연출방법론은 더욱 창조적으로 실험되고 계승될 것이다.

영어 초록

In the early 20th century, Meyerhold tried to overcome Russia's dominant Realism theater and to achieve the ideal of theatrical theater. Meyerhold saw that excessively literary-centered theater had made the unique characteristic of theater as an art, and claimed that theatricality of the theaters should be restored. Meyerhold studied all the devices and techniques of theatrical plays that had abundant theatricality from the ancient and medieval theater to the Asian theater. He used the research and reflected on his theater. Further, he embraced the Russian constructivism and established the creative stage settings, actor acting system, physical training, and theater directing methods. Meyerhold argued that a theater should create a potential space that stimulates the audience's imagination by sharing the actor's experience. Meyerhold devised pragmatic stage devices like irregular platforms and ramps, geometric cubes, moving ladders and extended the concept of a stage space to an ‘theater out of the stage.’ Meyerhold did not acknowledge Stanislavsky's the fourth wall, which refers to a virtual wall between the audience and the actors. He believed that the final destination of the theater was the audience, and the completion of the performance was done by the audience. Thus, he introduced theater spaces that joined the actors and audience, stage and seats. Using the Stylization method, Meyerhold transformed the format of dialogues into various body language and emphasized the body expressivity and movement. He claimed that this was a way to overcome the limitations of a Realistic theater. Meyerhold gave cautious attention to the behavior and the body movements of blue-collar laborers. He believed that the movement of manual laborers was the most intrinsic attribute of human existence, and developed their movements into biomechanics. He intended to implement biomechanics in his plays to express his vision of theatrical aesthetics. Meyerhold wished to return the original theater with theatricality from the theater buried in Realism and literature through the Russian constructivism. He ultimately aimed to create a worker-centered and audience-centered theater. Meyerhold recognized the audience as a participant in the active role of creation. Thus, he continually envisioned a play that would stimulate the imagination of the active audience and conducted various theatrical experiments based on the Russian constructivism.

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