신석정 후기 시의 도가사상적 성격과 그 생태학적 함의

저작시기 2018.03 |등록일 2018.04.07 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 문학과환경학회 수록지정보 : 문학과환경 / 17권 / 1호
저자명 : 소미

목차

1. 문제제기
2. 세속을 벗어난 초탈적 삶의 지향
3. 미래사회를 위한 우회적 저항
4. 결론
〈인용문헌〉
〈국문초록〉
〈Abstract〉

한국어 초록

신석정(1907~1974)은 작품 창작의 초기부터 도가사상(道家思想)의 영향을 많이 받아온 시인으로 알려진다. 그동안 도가사상의 관점으로 신석정의 초기 시를 설명한 연구가 이루어져 왔다. 그의 후기 시집, 특히 2007년에 뒤늦게 출판된 그의 육필유고시집 『내 노래하고 싶은 것은』에 관한 연구는 매우 미흡한 실정이다. 따라서 후기 시에서 자연 이미지가 어떻게 나타나고 자연에 대한 신석정의 인식이 일관되게 나타나는지를 논의한 연구도 거의 이루어지지 못하였다. 이러한 실정을 감안해서 본 연구는 유고시집 『내 노래하고 싶은 것은』을 신석정의 후기 시로 포함해서 후기 시에서 드러난 신석정의 자연에 대한 인식을 살펴보고자 한다.
신석정의 후기 시에는 시집 『대바람 소리』와 『내 노래하고 싶은 것은』이 포함된다. 『대바람 소리』에 관한 기존 연구를 살펴보면, 시집에 드러난 자연 친화적인 경향을 주목하여 초기 자연시로의 돌아감으로 보는 의견들이 주류를 이루어 왔다. 사실상 초기보다, 신석정의 시세계에서 노장사상이 가장 절실하게 드러나는 시기는 후기이다. 필자가 살펴본 결과에 따라 신석정의 후기 시에 나타난 도가의 무위자연사상은 다음 두 가지 측면에서 의미가 있다. 첫째, 유신체제기의 엄격한 검열제도에 대응하기 위한 우회적인 저항이다. 둘째, 근대화 사회의 여러 가지 문제를 해결하고 인간과 자연의 관계를 회복하는 대안책이다. 신석정은 자기중심적이고 인간중심적인 사고방식에서 벗어나 자연 본성을 되찾아야 하고, 세계관의 전환을 통하여 병리적인 인간사회를 개선하려는 주장을 내세우고 있다. 이러한 측면에서 볼 때, 신석정의 후기 시는 깊은 생태학적 함의를 지닌다.

영어 초록

One of the most prominent figures in the modern literary circles of South Korea, Shin Seok-Jeong’s poetry is well-known for its recurrent Taoist leitmotif. Previous scholarship of his poetry has primarily sought to explicate and contextualize his early poetry with reference to its evocation of Taoism. There is, however, a general dearth of academic inquiry into his later poetry, and in particular his relatively neglected anthology The Songs I Want to Sing which was published posthumously in 2007. This paucity of research into how natural images and motifs manifest in his later poetry calls for greater theoretical exploration of his thought, especially with regard to potential progressions of his ontological consciousness of nature. This study seeks to contribute to the literature by examining his perception of nature in his later poems.
Two anthologies constitute his later poetry, which notably includes his The Sound of Bamboo Wind collection that was published prior to his death. Previous research on his collection tends to invoke as a referential analytical framework the nature-friendly tendencies of his early nature poetry; yet, amore dominant form of Taoist thought similarly pervades his later poems. This study illustrates how palpable the poetic natural thought of ‘Wuwei-Ziran’ is in his later poems; first, in terms of roundabout resistance to oppressive censorship, and, secondly, as an alternative means to both addressing the ills of modern society and healing the relationship between nature and humankind. Shin advocates through his later poetry the abandonment of egocentrism and anthropocentrism and proposes instead the adoption of worldview informed by the tenets of ‘Wuwei-Ziran’, which he believes would afford society the opportunity to view its problems at a more elevated level. In this respect, the later poems of Shin Seok-Jeong have profound ecological implications.

참고 자료

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