전쟁과 여성인권 박물관과 공공기억

최초 등록일
2018.04.06
최종 저작일
2018.04
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서지정보

발행기관 : (사)아시아문화학술원 수록지정보 : 인문사회 21 / 9권 / 1호
저자명 : 천경효 ( Chun Kyung Hyo )

한국어 초록

특정 내러티브가 선택되고 공공기억을 창출해내는 공간으로서의 박물관의 의미에 초점을 맞추어 본 논문은 2013년 개관한 “전쟁과 여성인권 박물관”의 전시구성을 분석하여 박물관에서 전달되고 있는 메시지가 무엇인지를 살펴본다. “전쟁과 여성인권 박물관”의 준비와 설립 및 개관 과정을 검토해 보면, 관련된 여러 집단 간에 입장이 상충하는 양상을 보였으나 현재 전시에서 이러한 점이 충분히 반영되었다고 보기는 어렵다. 젠더나 계급과 같은 분석틀의 적극적인 이용을 통해 피해자 삶의 전체를 아우르기보다는 정형화되고 익숙한 방식으로 “위안부” 문제를 재현하고 있다. 박물관 명칭에서 보이는 것과 같은 문제인식에서의 지평의 확장과 소수자 및 약자의 인권 보장을 위한 초국가적 연대는 아직 전시에 충분히 담겨있지는 않지만, 국내에서 이러한 노력의 단초를 보이고 있는 중요한 시도로는 평가 받을 수 있을 것이다.

영어 초록

Recent years have witnessed that museums garner scholarly attentions for its role in shaping public memory, especially as a social field for different perspectives and narratives are contested, selected, and authenticized. In this context, this paper examines the location and implications of “War and Women’s Human Rights Museums” in contemporary Korean Society, focusing on the possibility in which multi-layered interests are contested and delivered. Discussions around “Japanese military comfort women” or “Japanese military sex slaves” in Korean society seem to have achieved a widespread consensus on the basis of anti-Japanese and anti-colonial sentiment. However, a close examination of the case of “War and Women’s Human Rights Museums” affirms that there were conflicting perspectives among different groups, especially around the opening process of the museum. When it comes to the exhibits, they appears to converge upon claims for an official apology from Japanese government and proper reparations for the victims. However, there is a plenty of room for “War and Women’s Human Rights Museums” to be discussed as a potential place for different intentions and narratives are intersecting one another.

참고 자료

없음

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