재일한인 극작가 정의신의 희곡에 나타난 ‘유사가족’의 성격에 관한 연구

저작시기 2017.12 |등록일 2018.03.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 32페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 전남대학교 세계한상문화연구단 수록지정보 : 디아스포라연구 / 11권 / 2호
저자명 : 송선호

목차

요약문
Ⅰ. 들어가는 글
Ⅱ. 디아스포라의 원풍경
Ⅲ. 유사가족의 구성과 해체
Ⅳ. 유사가족의 이상지향적 성격
Ⅴ. 나오는 글
참고문헌
ABSTRACT

한국어 초록

이 논문은 재일한인 극작가 정의신(鄭義信)의 희곡에 나타나는 유사가족(類似家族)의 문제를 다룬 것이다. 1980년대에 텐트연극으로 극작 활동을 시작한 정의신은 그 후 사실주의 양식의 실내극 창작기를 거쳐 현재 재일한인이 겪었던 역사 소재 희곡을 연작으로 발표하면서 한국과 일본 연극계로부터 주목을 받아왔다. 유사가족의 구성과 그러한 가족 형성의 의미에 대한 질문에서 출발한 이 연구는 그가 1990년대 말부터 2000년대 초에 발표한 〈겨울 해바라기(冬のひまわり)〉, 〈행인두부의 마음(杏仁豆腐のココロ)〉, 〈가을 반딧불이(秋の蛍)〉, 〈아시안 스위트(アジアン・スイーツ)〉등의 희곡을 범위로 분석을 시도한다. 가족 공동체는 활동 초기부터 현재까지 정의신이 추구해온 극작 세계의 근간이다. 위의 작품에서 그가 그려낸 유사가족은 붕괴된 가족의 재생에 대한 기대라는 점에서 정의신이 자신의 문학적 원풍경으로 삼고있는 가족 공동체의 한 변형체라 할 수 있다. 유사가족을 다룬 정의신의 희곡에는 그가 디아스포라로서 초기부터 작품 속에 지속적으로 투영해온 이상지향성이 내재
되어 있다. 이를 전제로 한 본 연구는 그러한 지향성이 결국 정의신 희곡의 본질을 이루고 있다는 점을 밝히는 데 목적을 둔 것이다.

영어 초록

This study investigates the issue of pseudo family in the plays of Jeong Eui-shin (鄭義信), a Korean playwright in Japan. In the 1980s, he began his career as a playwright with a “Tent play,” and drew attention from Korean and Japanese theater circles as he presented a series of plays with materials on the current and the past experiences of Koreans in Japan, after a period in which he created realistic theater plays. Starting from the question about the makeup of the quasi-family and the meaning of development
of the quasi-family, this study analyzes the plays that he published between the late 1990s and the early 2000s including 〈Winter Sunflower (冬のひまわり)〉, 〈Heart of Almond Tofu (杏仁豆腐のココロ)〉, 〈Autumn Firefly (秋の蛍)〉 and 〈Asian Sweet (アジアン・スイーツ)〉. The family is the source of the dramatic world that Jeong Eui-shin has pursued since his early career to date. In these plays, the quasi-family is regarded as a variant of the family community, which Jeong Eui-shin uses as the primary scenes in memories, in that it is the expectation about the regeneration of a broken family. Jeong Eui-shin’s plays on the quasi-family contain an orientation toward the ideal, which he has been projecting onto his work as a diaspora since his early career. With this premise, the present study aims at demonstrating that such orientation ultimately consists in the essence of Jeong Eui-shin’s plays.

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