A CRITICAL STUDY OF STANLEY HAUERWAS’ NONRESISTANT PACIFISM

저작시기 2016.09 |등록일 2018.02.28 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 22페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 장로회신학대학교 기독교사상과 문화연구원 수록지정보 : 장신논단 / 48권 / 3호
저자명 : KIM Hyun-Soo

목차

Abstract
Ⅰ. INTRODUCTION
Ⅱ. WORLD FULL OF VIOLENCE AND WAR AND THE TASK OF CHRISTIAN ETHICS
Ⅲ. KINGDOM OF GOD AND JESUS CHRIST
Ⅳ. CHURCH AND PACIFISM AS AN ESSENTIAL CHRISTIAN PRACTICE
Ⅴ. CRITIQUE OF HAUERWAS’ NONRESISTANT PACIFISM
Ⅵ. NONVIOLENT RESISTANT : AN ALTERNATIVE CHRISTIAN WAY OF PRACTICE
Ⅶ. CONCLUSION
Bibliography
한글 초록

한국어 초록

본 논문은 교회론적 윤리를 주창하는 스탠리 하우어워스의 평화사상을 비판적으로 연구하고 그에 대한 대안을 제시하고자 한다. 이를 위해서 본 논문은 세 가지를 논의한다.
첫째, 하우어워스 평화사상의 세 가지 핵심주장을 분석한다. (1) 하우어워스는 교회 밖의 세상이 폭력과 전쟁으로 가득 차 있다고 진단한다. (2) 이러한 세상에 하나님의 나라를 실현하는 것이 교회의 과제이다. 하우어워스에 따르면 예수가 보여주는 하나님 나라는 평화의 나라이다. 예수는 자신의 생애와 십자가, 부활을 통하여 하나님 나라의 평화가 세상에 도래하였음을 보여주었다. (3) 따라서 교회는 폭력과 전쟁이 세상에서 예수를 따라 평화를 만드는 공동체로 존재해야 한다. 이 평화주의는 어떠한 의미의 강제력도 용인되지 않는 무저항 평화주의이다. 이러한 의미에서 교회는 세상의 대안공동체가 되어야 한다.
둘째, 하우어워스의 무저항 평화주의를 비판적으로 검토한다. 필자가 보기에 하우어워스 평화주의의 근본적인 문제점은 성경의 메시지를 도외시한다는 것이다. 성경은 평화가 정의의 실현을 통하여 도래한다고 말씀한다(사 32:17). 또한 예수의 십자가는 평화뿐 아니라 약자를 위한 정의의 메시지도 포함한다. 그러나 하우어워스는 정의에 대한 요구를 거부한다. 왜냐하면 정의에 대한 요구는 강제력 혹은 폭력을 수반하기 때문이다. 이러한 주장은 성경과 십자가의 메시지를 왜곡하거나 축소하는 것이다.
셋째, 하우어워스의 무저항 평화주의에 대한 대안으로 비폭력 저항을 제시한다. 이 비폭력 저항은 불의한 세력에 대하여 약자를 위한 정의를 호소하는 일이다. 정의가 평화에 우선한다. 왜냐하면 정의는 평화를 가져오지만, 평화는 정의를 실현하지 못하기 때문이다. 이러한 이유 때문에 교회는 정의를 위하여 사랑의 방법으로 저항하는 공동체가 되어야 한다.

영어 초록

This article aims to critically study the nonresistant pacifism of Stanley Hauerwas who argues for ecclesial ethic, and then suggest nonviolent resistance as an alternative Christian practice. To do this, the article deals with the following three points.
First, the article examines three crucial points in Hauerwasian pacifism. (1) Hauerwas diagnoses that the world is full of violence and war. (2) The church’s main task is to realize the Kingdom of God which is the Kingdom of peace. The life, cross, and resurrection of Jesus tells us the peaceable story of the Kingdom of God. (3) The church as an alternative community must exist as a peace-making community in the violent world.
Second, the article critiques Hauerwasian nonresistant pacifism. The weakest aspect of Hauerwas’ pacifism is to neglect the biblical message that peace comes through justice. For example, the Bible says, “The effect of righteousness will be peace.” (Isaiah 32:17) However, Hauerwas argues that justice is a bad idea. In so doing, Hauerwas fails to see that the peace of God does not exist without justice.
Last, the article suggests the practice of nonviolent resistance as an alternative Christian practice to Hauerwasian nonresistant pacifism. The essence of nonviolent resistance is to seek justice for the powerless in the world. This article argues that justice precedes peace because justice brings about peace, but peace does not realize justice. This is why the church must resist against the world full of injustice for seeking justice for the powerless by love.

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