THE MISSIONAL IMPLICATIONS OF LESSLIE NEWBIGIN’S SHIFT OF EMPHASIS FROM INTERRELIGIOUS DIALOGUES TO RELIGIOUS PLURALISM DEBATES

저작시기 2015.09 |등록일 2018.02.28 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 22페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 장로회신학대학교 기독교사상과 문화연구원 수록지정보 : 장신논단 / 47권 / 3호
저자명 : Heo Seong-Sik

목차

Abstract
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Newbigin’s Shift of Emphasis from Interreligious Di alogues to Religious Pluralism Debates
Ⅲ. Newbigin’s Critique of Religious Pluralism
Ⅳ. Critical Evaluation
Ⅴ. Conclusion
Bibliography
한글 초록

한국어 초록

인도 선교사로 파송되었던 뉴비긴은 선교사역 초기에 인도에서 힌두교도들과 적극적인 종교간의 대화에 나섰지만, 무슨 까닭인지 시간이 갈수록 이런 열정적인 종교간의 대화를 지속하지 않았다. 무슨 일이 있었던 것일까? 필자는 뉴비긴의 후기의 삶에 나타난 타종교에 대해 가지는 소극적 대화 자세로의 변화에 대해 연구했던 밥 로빈슨의 주장에 기본적으로 동의하면서도, 이런 변화에는 또 다른 중요한 이유가 있는데, 바로 서구 후기기독교사회에서 새롭게 등장한 종교다원주의 때문임을 말하고자 한다. 따라서, 본고는 타종교 문제를 다룸에 있어서 뉴비긴의 관심이 종교간의 대화에서 종교다원주의 논쟁으로 이동한 것과 이런 변화의 선교적인 의미에 대해 관심을 가지고 연구한 것이다. 이런 변화를 논함에 있어서, 본고는 먼저 왜 뉴비긴이 많이 알려진 배타주의, 포괄주의, 다원주의로 구분하는 유형론을 배격하는지에 대해 논할 것이다. 그리고 다양한 형태로 나타나는 종교 다원주의의의 중요 논지들에 대한 뉴비긴의 비판적인 논쟁들을 살펴볼 것이다. 존 힉의 코페르니쿠스적 혁명 이론이나 폴 니터의 구원론적 종교다원주의, 케이쓰 워드의 수렴적인 종교다원주의에 대한 비판을 살펴볼 것이다. 마지막으로 왜 뉴비긴은 종교다원주의가 교회를 파괴한다고 비판했는지 논하려 한다. 결론적으로, 서구 기독교사회 안에서 종교다원주의가 기독교 신앙을 위협하는 새로운 세력으로 등장한 것이 뉴비긴의 관심이 점차 타종교와의 대화에서 종교다원주의 논쟁으로 이동하게 되었다는 것이 본고의 주장이다. 선교적인 관점에서 보면, 이제 뉴비긴은 서구의 후기기독교사회 속으로 다시 보냄 받은 선교사임이 분명하다.

영어 초록

As a missionary sent to India Newbigin made a concerted effort to have interreligious dialogue with Hindus. He engaged in intensive interreligious dialogues with them, but such arduous endeavors did not continue in Newbigin’s life. What happened to him? Basically as I agree with Bob Robinson who has examined Newbigin’s reluctance toward interreligious dialogue in his later life, I would like to argue in this paper that the emergence of religious pluralism is another reason that he could not go on his interreligious dialogues. Thus, this paper is to examine the shift of emphasis in Newbigin’s life from interreligious dialogue to religious pluralism debate, and its missional implications. In discussing this shift, firstly it will discuss the reason that Newbigin rejects the well-known typology of exclusivism, inclusivism and pluralism. And then, it will look into the main themes of Newbigin’s critical debates with religious pluralism in different forms: the theory of the Copernican revolution of John Hick and the soteriocentric religious pluralism of Paul Knitter and convergent pluralism of Keith Ward. Finally, it will discuss why Newbigin criticizes religious pluralism as destroying the church. My conclusion is that the emergence of religious pluralism as a new force to threaten the Christian faith in Western Christianity has gradually changed Newbigin’s main concern from interreligious dialogues to religious pluralism debates. Here, from the missional perspective it is certain that Newbigin was sent again as a missionary into the Western Post-Christendom.

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