Robert Schumann(1810~1856)’s Piano Variations

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서지정보

발행기관 : 한국피아노학회 수록지정보 : 피아노음악연구 / 11권
저자명 : Juh-YonLee ( 이주연 )

한국어 초록

This thesis explores Robert Schumann(1811-1856)’s unique approach to the classical genre of variations sets for piano and his treatment of new Romantic musical ideas in an older Classical form. The study is premised on Schumann’s own writings in which he discusses his “new form of variations” and lays out his aesthetic and intellectual goals for that form. First, the Chapters II reviews the history, development, and theories of variation form. In Chapter III, three piano variations ― < Abegg Variations, op. 1 >; < Symphonic Etudes, op. 13 >; < Impromptus, op. 5 > are closely analyzed for their presentation of three essential qualities: (1) unity as a whole; (2) the inter-relationship between individual movements or pieces; and (3) poetic and literary inspirations. Finally, the study delineates Schumann's approach to developing the genre: close preservation of the Classical formal structures with incorporation of Romantic ideals of emotional narrative to achieve inner connections and unity within the variations.

영어 초록

로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 18세기 고전주의의 전통적인 양식을 인식하는 동시에 낭만주의의 새로운 음악적 아이디어를 추구하였다. 그의 피아노 작품의 많은 부분은 낭만주의 양식인 성격소품 모음곡이지만, 동시에 그는 고전주의 전통양식을 새롭게 창조하였다. 슈만은 소나타 또는 변주곡의 기본적 틀을 유지하면서 시적인 영감과 자신의 개인적 경험 및 독특한 감정을 표현하고자 한 것이다. 또한, 그는 음악을 문학과 관련 짓고, 이야기와 성격을 드러내기 원했다. 본 논문은 이러한 관점에서 슈만이 피아노 변주곡이라는 전통양식을 어떻게 다루고 있는지 살펴보고 있다. 먼저 본문의 첫 장에서는 피아노 변주곡 장르의 역사적인 개관을 설명하여 그 안에 자리잡고 있는 슈만의 변주곡의 위치 및 의미를 찾아 보았다. 본문의 두 번째 장에서는 그의 피아노를 위한 세 개의 변주곡 작품: < 아베그 변주곡 op. 1 >(Abegg Variations, 1830-1831), < 즉흥곡 op. 5 >(Impromptus, 1833), < 교향적 연습곡 op. 13 >(Symphonic Etudes, 1834-37)을 분석함으로써, 슈만이 피아노 변주곡을 통해 표현하고자 했던 낭만적 이상을 발견하였다. 또한, 그가 주장하였던 이상적인 변주곡의 모습, 즉 각 변주 간의 내밀한 연관성(inner connection)과 악곡 전체의 예술적 총체(artistic whole)를 이루어가고 있는 다양한 방식 들을 구체적으로 제시하였다. 이러한 연구는 슈만의 피아노 변주곡의 이해뿐만 아니라 그의 대표적 피아노 장르인 성격소품 모음곡(character piece suites)의 구성과도 밀접한 연관을 지을 수 있으며, 슈만의 전체 피아노 작품을 이해하는데 도움이 될 것이다.
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