The Christological Eschatology of John Calvin

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서지정보

발행기관 : 한국대학선교학회 수록지정보 : 대학과 선교 / 35권
저자명 : KyoungChulJANG ( 장경철 )

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한국어 초록

The theology of Calvin is eschatologically oriented. The theology of Calvin, as a theology of cross, demands the vivid faith in the eschatological glory of Christ and the lively hope of the future manifestation of the kingdom of God. This paper argues that a dynamic view of history can be found in Calvin's eschatological doctrines. In order to support my argument, this paper will examine Calvin's understanding of meditatio vitae futurae, and his belief in immortality of the soul contained in “Psychopannychia”. In addition, we will show that a dynamic view of history can be found in Calvin's eschatological doctrines, and that Calvin's understanding of the kingdom of God is functioned as the basis of his eschatological vision. In the process of discussion, the christological perspective will be emphasized. Calvin's emphasis upon the future life must be interpreted in the perspective of the chsitological viewpoint and the eschatological viewpoint, Only in that case, Calvin's dynamic view of history will be adequately revealed. Calvin's christological eschatology leads to a dynamic view of history and demands an obedient action of the church in the history of the world. Within a christological perspective, Calvin's eschatological vision goes with his dynamic view of history. In this regard, this thesis argues argue that the pietistic and spiritualistic understanding of Calvin's eschatological doctrines should be rejected and that the christological emphasis upon the kingdom of God in his eschatological doctrines should be restored.

영어 초록

칼빈의 신학은 종말론적인 지향점을 갖고 있다. 칼빈의 신학은 십자가의 신학인 동시에 그리스도의 종말론적 영광에 대한 생생한 믿음을 요구하며, 또한 하나님 나라의 현현에 대한 살아 있는 희망을 요구한다. 이 논문은 칼빈의 종말론적 교리 안에 역동적인 역사 이해가 담겨 있음을 주장한다. 이 주장을 검증하기 위하여 우리는 미래의 삶에 대한 칼빈의 묵상 내용을 고찰할 것이며, 칼빈의 작품 “Psychopannychia”에 담긴 영혼의 불멸에 대한 그의 믿음을 살펴볼 것이다. 또한 우리는 하나님 나라 이해가 칼빈의 역동적 역사 이해에 바탕이 되고 있음을 고찰할 것이다. 논의 과정을 통해서 칼빈의 종말론에 담겨 있는 기독론적 관점이 적절하게 강조될 것이다. 미래의 삶에 대한 칼빈의 강조는 기독론적 관점과 역동적 종말론의 관점에서 해석되어야 한다. 그때 역사에 대한 칼빈의 역동적 이해가 분명히 드러나기 때문이다. 칼빈의 기독론적 종말론은 역사에 대한 역동적 견해로 이어지며, 세계의 역사 속에서 교회의 순종적 행동을 요청한다. 기독론적 전망 안에서 칼빈의 종말론적 비전은 역사에 대한 역동적 이해와 동행한다. 이러한 점에서 이 논문은 칼빈의 종말론에 대한 경건주의적이며 순전히 영적인 이해는 거부되어야 하고, 종말론적 교리 안에서 하나님 나라에 대한 기독론적 강조가 복원되어야 한다고 주장한다.

참고 자료

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