‘교회 밖’ 신앙모임의 종교적 기능

저작시기 2017.12 |등록일 2018.01.23 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 26페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국인문사회과학회 수록지정보 : 현상과인식 / 41권 / 4호
저자명 : 김현준

목차

1. 들어가며
2. 왜 ‘포스트-복음주의’인가
3. 포스트-복음주의자들의 실천전략: 세속성자 수요모임 지도자들의 이해
4. 결론적 논의: 소속없는 신앙(가나안 신자)에 대한 복음주의자들의 대응
도움 받은 글

한국어 초록

이 논문은 ‘소속없는 신앙’에 대한 복음주의 개신교의 대응 사례를 통해 ‘포스트-복음주의’라고 명명된 새로운 복음주의자들의 전략과 성격을 탐구한다. 이를 통해 한국의 ‘탈교회적’인 ‘포스트-복음주의’가 주류 복음주의에 비해 혁신적 측면이 있음을 밝힌다. 이를 위해 기성 복음주의 제도교회로부터 벗어난 신앙 모임의 성격을 하나의 예시로 제시한다. 교회 밖에서 활성화되고 있는 이러한 포스트-복음주의는 기존의 전통적 교리와 실천을 그대로 수용기보다는 기존 제도 교회 밖에서 사회적 문제의식이나 공공성과 대면하여 신앙의 공개적 혁신을 꾀한다. 이들은 제도교회의 신앙습속과 구조 비판함으로써 제도 종교의 성스러움 독점에 저항하고, 차별화된 사회적・공적 영성의 추구하며, 대안적 의례 및 의례 공간을 창출함으로써 ‘교회 밖’ 복음주의자들을 재흡수하고자 한다. 결국 교회 밖의 포스트-복음주의자들의 혁신은 ‘소속없는 신앙’(‘가나안 신자’)이나 ‘유목적 신앙’을 (1)신학적으로 정당화 해주고, (2)대안적 조직과 인적 네트워크를 제공해주며 (3)종교적 (복음주의) 정체성을 안정화시켜줌으로써 (4)종교 이탈로 가는 것을 방지하는 측면에서 관찰된다. 이는 ‘이동식 천막(Yurt)’처럼 종교적 혁신(새로운 종교성)의 리스크를 줄이고 안정감과 유대감을 높임으로써 변화된 환경 속에서 신앙적 정체성을 스스로 관리하려는 노력이다.

영어 초록

This paper explores the strategies and nature of the new evangelicals—the so-called “post-evangelicals”—through the case of the evangelical Protestant response to ‘believing without belonging.’ It reveals that ‘post-evangelicals’ or the ‘churchless’ are more innovative than mainstream evangelicalism. We present the nature of the faith community of the established Evangelical institutional church as an example. Post-evangelicalism, which is active outside the church, does not accept traditional religious doctrine (evangelicalism) and practice as it is, but rather creates a public innovation of faith in the face of social problems. They are resisting the monopoly on the Sacred (the Gospel) by institutional religions and mainstream evangelicals, seeking differentiated social and public spirituality from mainstream evangelicals, creating an alternative rite and ritual space, and so re-absorbing ‘out of church’evangelicals by criticizing mainstream faith.
In the end, the innovation of post-evangelicals (1) theologically justifies the ‘unchurched Christian’ or ‘religious nomad’, (2) provides alternative community and human networks, and (3) prevents disaffiliation by (4) stabilizing their religious (evangelical) identities. This can be understood as an effort to manage religious (evangelical) identity in a changing environment by reducing the risk of religious innovation (new religiosity) and enhancing a sense of security and solidarity, analogously to the function of ‘mobile tents (Yurts)’ of nomadic tribes.

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