중학교 국어 교과서의 전통문화 제재 수록 양상 연구 - 2009 개정 교육과정 중학교 국어 교과서를 대상으로-

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서지정보

발행기관 : 청람어문교육학회(구 청람어문학회) 수록지정보 : 청람어문교육 / 64권
저자명 : 변숙자 ( Byeon Sook-ja )

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한국어 초록

이 논문은 2009 개정 교육과정에 의해 개발된 중학교 국어 교과서를 대상으로 국어 교과서에서 전통문화를 학습 제재로 수록한 양상을 고찰한 것이다. 2015 개정 국어과 교육과정에서 추구하는 ‘문화 향유 역량’과 관련하여 국어 교과서에서 전통문화가 어떻게 인식되고 있고, 전통문화 중 어떠한 내용이 교육 내용으로 선정되고 있는지를 밝히고자 하였다. 현행 중학교 국어 교과서는 총 14종으로 국어 ①~⑥까지 6권씩으로 구성되어 있으며, 총 84권에 달한다. 중학교 국어 교과서의 본문 및 보충·심화 학습 자료로 수록된 전통문화 제재는 총 253편에 달한다. 구체적인 학습활동에 부분적으로 수록된 제재를 합하면 더 많을 것으로 추정 된다. 이 중 본문에 수록된 제재만은 총 154편으로 보충·심화 학습 제재를 제외하자 수록 편수가 현격히 낮아졌다. 전통문화를 본문 학습 제재로 채택하는 비율이 낮은 것으로 보아 현행 국어과 교육과정에서 전통문화 교육의 중요성이 크게 인식되지 못하고 있음을 알 수 있다. 국어과 내용 영역별로 전통문화 제재 수록 양상을 살핀 결과 듣기·말하기 영역 40편, 읽기 영역 52편, 쓰기 영역 10편, 문법 영역 28편, 문학 영역 44편이 수록되었다. 듣기·말하기 영역에서는 전통적인 말 문화의 특징을 설명한 글이 가장 많다. 읽기 영역에는 한복·김치·한옥 등의 전통적 의식주 문화, 한지·옹기·풀 문화 등의 기술문화, 민화·해금·하회탈 등 민속 예술에 이르기까지 가장 다양한 제재가 수록되었다. 쓰기 영역에서는 건의문의 형식과 논증 방식을 설명하기 위해 상소문이 가장 많이 수록되었다. 문법 영역에서는 한글의 우수성과 가치를 설명하는 제재가 다수를 차지한다. 문학 영역에서는 구비문학 보다는 기록문학이 중심을 이루고 있다. 설화보다는 고전소설, 민요보다는 고전시가 작품이 더 많이 수록되었다. 14종 국어 교과서에서 구비문학 작품이 총 6편밖에 수록되지 않아 전통문화 교육에서 구비문학의 중요성이 더욱 적극적으로 검토될 필요가 있다고 판단된다. 문화의 발전은 전통문화에 대한 무지에서 비롯될 수 없다. 전통문화가 무엇인지 알아야, 이를 현대 산업문명 안에서 어떻게 접목시키고 개선하고 더욱 훌륭한 문화로 발전시킬 수 있는지 고민할 수 있다. 2015 개정교육과정에서 추구하는 ‘문화 향유 역량’을 함양하기 위해 국어 교과서에 수록될 전통문화 교육 내용 요소와 선정 기준 마련이 시급하다.

영어 초록

This paper presents an investigation into the patterns of traditional culture being included in Korean textbooks as a material in the case of the middle school Korean textbooks developed under the Revised Curriculum of 2009. It set out to examine how traditional culture was perceived in Korean textbooks and which content of traditional culture was selected as educational content in relation to the "capabilities of enjoying culture" sought after in the Revised Korean Curriculum of 2015. There were total 14 kinds of middle school Korean textbooks comprised of six volumes of Korean ①~⑥ each. The total number of middle school Korean textbooks amounted to 84. There were total 253 traditional culture materials included in them as learning materials for the body or supplementary and advanced purposes. The number was estimated to rise further with the addition of partially included ones to specific learning activities. When the learning materials for supplementary and advanced purposes were excluded, the total number of learning materials in the body dropped considerably to 154. The low percentage of traditional culture being selected as a learning material for the body indicates that the importance of traditional culture education is not big in the current Korean curriculum. The study examined the patterns of traditional culture materials being included by the content areas of the Korean subject and found that there were 40, 52, 10, 28, and 44 in the areas of listening and speaking, reading, writing, grammar, and literature, respectively. The texts explaining the characteristics of the traditional speech culture accounted for the biggest portion in the area of listening and speaking. The area of reading had the most diverse materials from the traditional food, clothing, and shelter culture including Hanbok, Kimchi, and Hanok through the technical culture including Hanji, Ong-gi, and Pul culture to the folk art including folk paintings, Haegeum, and Hahoi Mask. The area, however, had a limitation of no materials about the seasonal customs and folk play. The area of writing included the most public appeals to explain the forms of a suggestion text and the methods of demonstration. There was a need to actively include writing a field trip report to museums as a unit material in order to organize an experience-based learning activity. The area of grammar was dominated by materials explaining the excellence and value of Hangul. Documentary literature took the center in the area of literature instead of oral literature. There were more classical novels than tales and more classical poems than folk songs in the area. Since there were only six works of oral literature in the 14 kinds of Korean textbooks, it is necessary to review more actively the importance of oral literature in the education of traditional culture. The development of culture cannot be possible with people's ignorance about traditional culture. They need to know what traditional culture is in order to incorporate it into the modern industrial civilization, improve it further, and develop it into much greater culture. It is urgent to establish a set of criteria for the educational content elements and selection for traditional culture in order to ensure the cultivation of "capabilities of enjoying culture" sought after in the Revised Curriculum of 2015.

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