국어 교과에서 한문고전의 수록 변천과 교육적 함의 ― 제2차, 2009개정 고전 과목에 수록된 유학사상을 중심으로 ―

등록일 2018.01.16 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,600원
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서지정보

발행기관 : 한국한문고전학회(구 성신한문학회) 수록지정보 : 한문고전연구 / 35권
저자명 : 최창헌 ( Choi Chang-heon )

없음

한국어 초록

본 연구는 국어 교과에서 한문고전인 유학사상의 수록 변천과 교육적 함의를 고찰한 논문이다. 국어 교과에서 전통의 유학사상은 단절과 계승의 부침을 겪었다. 유학사상은 제3차 국어과 교육과정부터 2009개정 교육과정까지, 대략 36년간 수록되지 않았다. 본고에서 그 원인을 제3차 교육과정부터 한문 교과의 성립, 한국적인 민족문화의 지향, 대외적으로 동아시아에서 유학 가치의 변화, 그리고 우리나라의 산업화 과정에서 서구 가치의 도입 등을 꼽았다. 그렇다면 유학사상이 36년의 시간이 흐른 2009개정 국어과 교육과정에 다시 수록된 이유가 있을 것이다. 그것은 경제 성장을 제1목표로 질주하던 산업화 과정의 결과, 우리 사회에서 남녀노소를 가리지 않고 반인륜적인 사회 문제가 대두된 것과 무관하지 않을 것이다. 이 시점에서 반인륜적인 여러 사회 문제를 해결할 인간성의 회복은 제도권 교육에서 시급히 해결해야 할 당면 과제로 보인다. 이러한 교육가치의 변화는 과학주의와 실용주의 일변도에 대한 교육의 자기반성이기도 하다. 2009개정 고전 교과서에 수록된 유학사상은 제2차 고전 교과서에 수록된 것과는 다른 면모를 보인다. 제2차에서는 유학에서 가르치는 ‘효’ 사상을 바탕으로 도덕적 자기 수양에 목표를 두고 있다면, 2009개정에서는 ‘인간의 본성[仁義禮智]’을 중심으로 유학사상을 재해석하거나 평가하여 적용하는 데에 방점을 찍고 있다. 2018년부터 고등학교에 적용될 2015개정 교육과정에도 ‘고전읽기’가 선택 과목으로 설정되었다. 우리 사회에서 전통의 계승이라는 테제는 유학 사상의 현대화와 직결되는 문제이다. 다시 말해서 유학이 현대인들에게 정신적, 철학적 반성 능력을 기를 수 있는 사상으로 한 축을 담당할 수 있다는 것을 의미한다. 이러한 관점에서 2009개정 고전 교과서가 보여준 ‘지금-여기’에서 유학사상 적용의 실제는 유학의 현대화에 대한 하나의 실마리가 될 것이다.

영어 초록

The study examines the changes and educational implications of the Korean language subject, which is considered to Confucian ideas. In the Korean language subject, traditional Confucian ideas experienced the ups and downs of severance and succession. Confucian ideas was not included from the 3rd Korean language curriculum to 2009 revised curriculum, for approximately 36 years. The reason for this is the establishment of the Chinese character in the 3rd curriculum, the orientation of Korean national culture, the change of Confucian values in East Asia, and the introduction of Western values in the process of industrialization in Korea. Then again, there will be a reason why Confucian ideas is included in the 2009 revised curriculum of the Korean, which has passed 36 years. It was the result of industrialization, which predisposes economic growth. Society has faced inhumane social problems. At this point, the restoration of humanity to tackle inhumane social issues seems to be a pressing task in institutional education. The change in educational values is also a reflection of the education of education and pragmatism. The Confucian ideas contained in the classic textbooks in 2009 differ from those contained in the second classical textbook. In the second textbook, the teachings of Confucianism are aimed at fostering moral self-discovery based on ‘filial piety’. In 2009, the focus was placed on interpreting or evaluating Confucian ideas based on ‘human nature’. In 2015, "Classics" were also selected as optional courses for 2015 revised courses to be applied to high schools. The 2015 revised curriculum applies to high schools beginning in 2018. In 2015, ‘classic reading’ was selected as an elective course. In our society, the heritage of tradition in our society is directly related to the modernization of Confucian ideas. From this point of view, the actual practice of Confucian ideas in ‘Now-Here’ presented by the 2009 revised classical textbook will be a clue to the modernization of Confucian ideas.

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