폭파 이후

저작시기 2017.10 |등록일 2017.12.24 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 부산대학교 인문학연구소 수록지정보 : 코기토
저자명 : 김유진

목차

국문초록
1. 서론
2. 『폭파』 속 해체
3. 해체 이후
4. 두 사람과 대화로서의 드라마
5. 결론 : 밀레니엄 이전의 케인, 이후의 관객
참고문헌
abstract

한국어 초록

본 연구는 사라 케인의 데뷔작 『폭파』(Blasted)에 나타나는 해체 및 순환의 드라마터지(dramaturgy)를 통해 케인의 극에 내재된 대화로서의 드라마성을 살펴보고자 한다. 『폭파』는 길게 보아서는 아르또(Antoin Artaud)식 폭력극의 전통 위에서, 짧게는 1990년대에 대두된 ‘인-유어-페이스(in-yer-face)’ 극의 맥락 속에서 지필된 것으로 반(反) 연극의 미학을 드러내며, 백인 지식인층 남성에 의해 주도되던 당시 주류 리얼리즘 연극에 저항한다. 한편으로, 케인은 페미니즘과의 연결을 부인하며 페미니즘 계보 속에서 극작가로서의 자신과 자신의 극이 이해되는 것에 강한 반감을 드러내었다. 주류 리얼리즘 극에도, 저항적 여성연극에도 속하지 않는 케인의 예술관은 『폭파』에서 해체와 순환이란 드라마터지를 통해 드러나는데, 이는 인물의 심리와 무대의 파괴를 통해 해체의 작업을, 나아가 계절의 순환을 통해 해체 너머의 지점을 가리킨다. 여기서 해체 너머의 지점은 인물의 죽음 이후에도 지속되는 극으로 말미암는데, 무의미에 가까운 해당 부분은 부조리극과도 같이 무대 위 인물들이 할 수 있는 전부가 대화밖에 없는 상황을 드러낸다. 그리하여 『폭파』는 해체로서의 반연극이란 ‘인-유어-페이스’의 형식 속에서 대화라는 드라마의 본질에 대한 극작가의 희구를 역설적으로 보여준다.

영어 초록

This essay attempts to investigate Sarah Kane’s pursuit of dialogue, one of the essences of drama, by delving into the playwright’s dramaturgy of destruction and circulation in Blasted. As an antiplay, following the tradition of Antonin Artaud’s Theatre of Cruelty and “In-yer-face” Theatre, which was led by young playwrights of the UK in 1990s presenting a series of shocking effects for audiences to confront the ongoing turmoil of the stage, Blasted resists to be categorized among the realist drama of mainstream theatres led by white upper class male playwrights. Meanwhile, Kane also denied any connection of her plays with feminism, so she refused to be recognized as a feminist. Neither mainstream realist drama, nor resistant feminist play, Kane’s aesthetics is revealed through her dramaturgy of destruction and circulation : destruction of the characters’ psychology and the stage, and circulation of four seasons and role change between characters after destruction. At the “after-destruction” moment, which is a latter part of the play, Blasted presents a moment in which there is nothing but a dialogue the two characters can do on stage, which resembles certain scenes in Theatre of the Absurd. Thus, in the form of “In-yer-face”, an antiplay, Blasted paradoxically constructs Kane’s vision on dialogue, the essence of drama.

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