노신(魯迅)과 니체 - 노신 전기(前期) 사상에 끼친 니체 영향을 중심으로

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서지정보

발행기관 : 한국니체학회 수록지정보 : 니체연구 / 32권
저자명 : 이상옥 ( Lee Sangok )

없음

한국어 초록

중국 현대 문학가 노신(魯迅)의 전기(前期) 작품에 대한 니체의 영향을 분석했다. 이를 위해 세 가지 요소-즉, 파괴, 계몽과 문학의 세 가지로 귀납하고 이를 니체 사상과 시대적 배경을 이론 근거로 노신 작품 중에서의 내용 분석을 본문으로 다루었다. 노신에 대한 니체의 영향의 삼 요소에서 파괴는 기존 구(舊) 문화와 가치관에 관계되는 유가(儒家) 등 사상에 대한 파괴가 혁명적 새로운 가치관 정립의 전제가 되었다. 봉건 예교(禮敎)를 사람잡아먹는 괴물 같은 것으로 간주하고 이를 타파하려 한다. 이를 위해 중국인에 대한 사회적 운동으로 계몽이 필요하다. 특히 국민성에 관심을 두고 헉슬리와 다윈의 진화론에 매료되어 역사 발전과 정신문화 진화의 관점에서 종교 등에 대한 허구성을 지적한다. 문학은 노신이 자신이 중국과 중국인의 계몽의 가장 적절한 방법과 내용으로 간주한 것이다. 인간과 중국 사회, 민족의 심연을 개조하는 문학혁명의 일환으로 문학운동을 전개한다. 노신에 대한 니체 영향의 첫 번째 주제인 파괴에서 『광인일기(狂人日記)』 등을 대표작으로 하여 ‘미치광이’가 하는 언행을 상징화하여 봉건제도와 누습(陋習) 등의 적폐(積幣)를 신랄히 고발한다. 이는 『차라투스트라는 이렇게 말했다』의 내용과 표현 기법을 주로 모방하여 영감을 얻은 것이었다. 두 번째 주제인 계몽에서는 ‘역사진화론’에 경도(傾倒)되어 중국 대역사의 순환을 과거와 미래에 적용하여 새로운 제 3 시대 창조를 주장한다. 세 번째 주제인 문학에서는 특히 사회와 시대에 항거하는 순교자적 역할과 예언적이고 비유적인 표현 기법을 니체에게 상당 부분 모방하여 독특한 창작의 세계를 구축한다. 결론으로 노신이 그 작품의 초기에는 니체를 적극 추앙했지만 후기에는 이를 포기하는 경향을 노정(露呈)한다. 그러나 니체는 오늘날 새로운 해석으로 부활 한다. 이는 아이러니로 우리에게 시사하는 바가 있다.

영어 초록

The theme purposes that Luxun, the one of greatest novelists in modern China, had been influenced by Nietzsche, and illuminated the relationship between Luxun and Nietzsche. Therefore, three elements which was destruction, enlightenment and literature, had been induced and had been analyzed into two parts: thoughtful and periodical background and contents analysis by the background. The destruction, first theme, had been the premised of ancient culture and value. The feudalism rite system had been considered as bite human thing. To do so, there had been the enlightenment, second theme, to the China and Chinese nationality. Luxun had been fascinated by Huxley`s evolution theory. Literature, third theme, had been considered the best way to reformation Chinese nationality. The destruction, the content of Luxun`s first theme of influences from Nietzsche, had been published as the novels named “Kuangrenriji”, the Kuangren, crazyman had said the feudalism of ancient China. These novels had modeled Nietzsche`s “Thus Spoke Zarathustra”. The enlightenment, the content of second theme, had described the evolution of the great history all of the world and the adoption in the modern China. The literature, the content of third theme, had illuminated the roles of martyr as Jesus Christ, and had imitated foretell and liken expressions. In the Conclusion, I suggested that first, Luxun had not insisted the Nietzsche style and thought through entire his novels. But Nietzsche had been revived contemporary times. We could say this being one of nonsense.

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