Musical Nationalism in Russians’ View: Based on Vladimir Stasov’s and Arthur Lourie’s Writings

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서지정보

발행기관 : 이화여자대학교 음악연구소 수록지정보 : 이화음악논집 / 21권 / 3호
저자명 : LyudmilaGauk

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한국어 초록

Nationalism in music is often association with Russian composers, such as Mikhail Glinka, Alexander Borodin, Modest Mussorgsky, Peter Tchaikovsky. But how national is their music? The concept of‘nationalism in music’ according to western musicology, means a conscious use of actual folklore or/and local heritage recognized as belonging to one’s own nation. However in Russia, such definition has been frequently changed. To be exact, the music composition using folkloric tunes yet employing western musical forms, can be hardly considered as true national one. This article analyzes three writings by Russian music critics. They are “Our Music”(Нашамузыка, 1883) by Vladimir Stasov, “At the Crossroads: The Culture and Music”(Нараспутье: Культураимузыка, 1922) and “The Ways of the Russian Music”(Путирусскоймузыки, 1933) by Arthur Lourie. In these writings, first I explore what the term “nationalism in music” is meant in the view of Western and Russian musicology. The second, how differently the national identity in music was seen during the period from the end of the nineteenth century to the early of the twentieth century. Finally I will examine what caused changes on the view of national identity in Russian music.

영어 초록

미하일 글린카, 알렉산드르 보로딘, 모데스트 무소르크스키, 표트르 차이코프스키. 이들은 모두 러시아 민족주의 음악과 관련된 작곡가들이다. 과연 우리는 그들의 음악을 민족주의 음악이라 말할 수 있는가? 서유럽 전반에 걸쳐 민족주의가 부상하면서 음악에서도 민족주의라는 문제가 대두되었다. ‘음악에서의 민족주의’라는 용어는 서구 음악학에서 나온 것으로, 그 나라 고유의 것으로 인정받은 민속 문화 혹은 순수 전래 문화 유산을 음악에 의식적으로 사용하는 것을 의미한다. 그러나 러시아의 경우에는 그러한 정의가 변화되어 왔다. 정확히 말하자면, 민속음악 선율을 사용하고 유럽음악의 형식으로 민속 음악을 포장한 음악들이 진정한 러시아 국가의 음악으로서 평가 받기는 어려웠다. 본 논문은 러시아 음악 비평가들이 저술한 3개의 비평서 -블라디미르 스타소프 (Vladimir Stasov)의 “우리의 음악”(Our Music, 1883)과 아르투르루리에(Arthur Lourie)의 “문화와 음악의 갈림길”(At the Crossroad: The Culture and Music, 1922), “러시아 음악의 방향”(The Ways of the Russian Music, 1933)을 분석 연구한 것으로, ‘음악의 민족주의’라는 개념이 유럽과 러시아 음악학에서 어떤 관점과 의미로 해석되고 있는지를 탐구한다. 또한 이 논문은 19세기 말부터 20세기 초까지 음악에서의 민족적 정체성이 어떻게 다르게 변해 왔는지, 무엇이 음악에 있어서 민족적 정체성의 관점을 바꾼 것인지에 대한 비평적인 접근이다.

참고 자료

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