일제강점기 레뷰춤(Revue Dance) 연구

최초 등록일
2017.12.20
최종 저작일
2017.12
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서지정보

발행기관 : 한국무용기록학회 수록지정보 : 한국무용사학 / 9권
저자명 : 김영희 ( Kim Young-hee )

한국어 초록

일제강점기 조선의 레뷰춤(Revue Dance)은 1913년에 일본의 덴까스곡예단에 의해 처음 도입되었고, 1930년을 전후하여 대중화되면서 독자적인 레뷰 무대나,악극, 가극, 막간 등에서 추어진 춤이다. 레뷰춤이 도입될 때는 서양의 신문화를 받아들인다는 이국적 취향으로 수용되었고, 국내에 대중화되면서 레뷰(Revue) 본래의 성격인 오락적이고 화려하며 흥미롭고 감각적인 특성이 레뷰춤에도 드러나게 되었다. 순수예술이 아닌 대중예술의 춤으로 정착되었다. 다만 유럽식의 레뷰 무대가 아니라 조선의 레뷰 무대에서 즉, 무용음악회나 악극, 감무극, 막간 등의 구조적 특성에 맞게 레뷰춤이 추어졌다. 일제강점기에 추었던 레뷰춤을 분류하면, 첫째는 서양의 민속춤을 들 수 있다. 세계각국의 민속춤들은 이전에는 보지 못한 새롭고 이국적인 춤이었다. 둘째는 당시 유럽에서 인기였던 발레와 모던 댄스를 레뷰식으로 레파토리화한 춤들이다. 발레는 토 슈즈를 신고 발끝으로 춤춘다는 기교적인 면에서 관객의 관심을 끌었다. 셋째는 기예적이고 곡예적인 춤들이다. 다리를 머리 위로 올리고 허리를 뒤로 꺾는 아크로바틱한 춤들은 곡예적이고 신기하다. 넷째는 째즈댄스와 랩댄스, 〈훌라 훌라〉, 〈룸바〉, 〈카리오카〉, 〈캉캉〉이다. 조선에 수용된 레뷰춤들은 세계적 유행에 크게 뒤떨어지지 않았다. 레뷰춤을 추거나 안무를 했던 이들은 배구자, 권삼천, 김소군, 김능자 등과, 경성에 있는 권번들의 기생과 평양기생들이다. 일본인으로는 덴까스(松旭齊天勝)일행, 송욱제천화(松旭齊天華)일행, 가와바다 후미꼬(川畑文子), 고마이(騎井)와 다카마쓰(高松歌子), 보총(寶塚)가극단 등이 공연했다. 일제강점기 레뷰춤은 이국적 취향을 배경으로 서양의 민속춤, 발레, 모던 댄스를 레뷰식으로 무대화한 춤들과, 곡예적이고 아크로바틱한 재주를 관객에게 보여주는 홍미 위주의 놀라운 춤들이었다고 할 수 있다. 레뷰춤의 이러한 특성으로 인해 째즈와 랩댄스까지 레뷰춤의 레파토리로 흡수되었다. 레뷰춤은 일제강점기 대중연예의 전개 과정에서 여러 대중예술과 결합하여 당시의 대중적 취향을 재빨리 흡수하면서 레파토리를 확대하며 변화했던 춤이다. 레뷰춤은 해방 이후에도 이어졌다.

영어 초록

Revue dance of Joseon during period of occupation by force by Japanese imperialism was first introduced by DanGaSe acrobat team during 1913, it became popular after 1930 and it was performed in Revue stage, musical, opera, and interval. When the revue dance was introduced, it was accepted as new culture of the west. As it became popular, the amusing, splendid, interesting, and sensual characteristic of revue became visible in revue dance. It became dance of popular art instead of pure art. However, instead of being european style revue stage, it was carried out as acrobatic concert, musical drama, interval in Joseon revue stage to fit the structural characteristic. When the Revue dance during period of occupation by force by Japanese imperialism is categorized, first is Western folk dance. Various folk dance around the world is a new foreign dance. Second is dance which repertories ballet and modern dance which was famous during that European time. Ballet drew interest of the spectators in a artistic view which dancers danced with the tip of their feet with toe shoes. Third is artistic and acrobatic dances. Acrobatic dances which raises feet over the head and bends the back are acrobatic and amazing. Fourth is jazz dance, tap dance, < hula-hula >, くrhumba〉,< carioca >, くcancan〉. Revue dances were imported without falling behind the world trend. Those who danced revue dance or choreographed are Bae Guja, Kwon Sam Chun, Kim So Gun, Kim Neng Ja, kisaengs of the GyungSung and PyungYang kisaeng. For japanese performers, it was DanGaSe party, SongUkJaeQiunHwa party, GaWaBaDa HuMiGgo, GoMai, DaKaMaSe, Bochong opera group. The revue dance of Joseon during period of occupation by force by Japanese imperialism was western folk dance with foundation on foreign land`s taste, staged dance of revue style ballet and modern dance, acrobatic skill which gave interest to the spectator; it was a interest based dance which was amazing. Due to this characteristic of revue dance, jazz and tap dance also got absorbed as a repertory of the revue dance. Revue dance combined with various public arts in the development process of public art during the period of occupation by force by Japanese imperialism^ and it quickly absorbed the public taste and expanded the repertory and changed. Revue dance continued even after the liberation.

참고 자료

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