의궤 정재도의 도상학적 연구(Ⅲ): <관동무>·<광수무>·<무산향>·<무애무>·<선유락>·<연화대무>·<처용무>·<초무>·<춘앵전>·<침향춘>·<학무>·<향발무>정재도를 중심으로

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최초 등록일
2017.12.20
최종 저작일
2017.12
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서지정보

발행기관 : 한국무용기록학회 수록지정보 : 무용역사기록학 (SDDH) / 40권
저자명 : 손선숙 ( Son Seonsuk )

한국어 초록

본 연구는 <관동무>·<광수무>·<무산향>·<무애무>·<선유락>·<연화대무>·<처용무>·<초무>·<춘앵전>·<침향춘>·<학무>·<향발무> 정재도 내용을 알아보기 위해 『정재무도홀기』와 비교하였을 때 다음과 같은 결론을 얻었다. <관동무>는 여령 8인이 2대 좌우대형으로 서서 좌대와 우대가 두 팔을 옆으로 펴 들고 상대·남향하는 춤을 제시한 것이다. 의궤에 1점이 전하며 여령정재이다. <광수무>는 협무2인이 일렬대형에서 북향과 상대하는 춤을 제시한 것이다. 4종의 의궤에 4점이 전하고, 모두 무동정재이다. <무산향>은 대모반위 가장자리에서 선전하는 춤을 제시한 것이다. 3종의 의궤에 3점이 전하고, 무동은 1점, 여령은 2점이며, 무도내용은 1가지이다. <무애무>는 호로2인은 전대, 협무는 후대에 선 전후대형에서 북향하여 `내수여만외수반하거[호로2인]`하는 춤을 제시한 것이다. 4종의 의궤에 5점이 전하고 무동은 3점, 여령은 2점이며 무도내용은 1가지이다. <선유락>은 외무기·내무기가 배를 중심으로 외향·내향·우선·좌선하는 춤을 제시한 것이다. 11종의 의궤에 11점이 전하고, 모두 여령정재이이며 무도내용은 10가지이다. <연화대무>는 도입부에서 죽간자의 상대, 2대 좌우대형에서 좌우상대하는 진행부의 춤을 제시한 것이다. 8종의 의궤에 8점이 전하는데 모두 여령정재이며, 무도내용은 2가지이다 <처용무>는 오방대형에서의 상대와 원 대형에서 내향·외향·우선·좌선하는 춤을 제시한 것이다. 4종의 의궤에 4점이 전하고, 무동은 1점, 여령은 3점이며 무도 내용은 4가지이다. <초무>는 협무 2인이 일렬대형에서 북향하는 춤을 제시한 것으로, 내외 기준[외수하내수여만·내수하외수여만]으로 춘다. 6종의 의궤에 6점이 전하고 모두 무동정재이며, 무도 내용은 2가지이다. <춘앵전> 정재도는 협무 1인이 화문석 위에서 북향과 서북향하는 춤을 제시한 것으로, 화문석에 선 위치가 중앙·북·남쪽으로 차이가 있다. 10종의 의궤에 11점이 전하고 무동은 2점, 여령은 9점이며, 무도 내용은 3가지이다. <침향춘>은 협무2인이 일렬대형에서 북향하는 춤을 제시한 것으로, 꽃을 모두 외수에[외거수내수반하거] 잡은 것이 같다. 2종의 의궤에 3점이 전하고 무동은 2점, 여령은 1점이며, 무도 내용은 2가지이다. <학무>는 학이 지당판을 쪼아 동기가 일어선 내용과 지당판 남쪽에서 일렬대형에서 상대하는 춤을 제시한 것이다. 8종의 의궤에 8점이 전하고 모두 여령정재이며, 무도 유형은 1가지이다. <향발무>는 2인·4인이 일렬대형과 2대 좌우대형에서 상대하는 춤, 8인이 일렬대형과 4대 좌우대형에서북향과 상대하는 춤을 제시한 것이다. 6종의 의 궤에 9점이 전하고 무동은 5점, 여령은 4점이며, 무도 내용은 9가지이다. 정재도마다 적게는 1점에서 많게는 11점이 수록되었고, 무도 내용도 1점·2점·4점·5점·7점이 같은 내용으로 제시되었다. 무동과 여령의 무도 내용이 같기도 하고 동일 무용수의 그림이 다른 정재도에 중복되어 그려졌다. 대부분 무도 내용이 같은 것을 제시하였고, 한 면에 여러 내용을 제시하였다. 정재도를 통해 홀기에 기록된 무용수 구성·대형·이동·방향·위치 등의 내용을 확인하였고, 반면 홀기에 기록되지 않은 내용을 그림으로 대신 제시하였는데, 연향에 따라 무용수 구성에 차이가 있는 것과 이에 따라 다양한 대형을 사용한 것과 상대하는 기준이 대열과 무용수 중심 2가지로 춘 것을 확인하였다.

영어 초록

The findings of this study are derived from a comparison with 『Jeongjaemudoholgi』 in order to consider < Gwandongmu >·< Gwangsumu >·< Musanhyang >·< Muaemu >·< Seonyurak >·< Yeonhwadaemu >·< Cheoyongmu >·< Chomu >·< Chunangjeon >·< Chimhyangchun >·< Hakmu >·and < Hyangbalmu > Jeongjaedos: < Gwandongmu > suggested a dance of eight Yeoryeongs standing in a two-fold left and right formation. In it, the dancers on the left and right sides stretch out both of their arms while facing each other and facing south. Only one piece of it remained in Uigwae, Yeoryeongjeongjae. < Gwangsumu > suggested a dance of two people for Hyeopmu moving north and partnering with each other. Four pieces have been handed down through four types of Uigwae, and all are Mudongjeongjae. < Musanhyang > offered a dance moving forward on top of the edge of Daemoban. Three pieces remained intact in three types of Uigwae, including Mudong and Yeoryeong. < Muaemu > suggested a dance performing “Naesuyeomanoesubanhageo [Horo two people]” by moving north in the front and the rear formation with Horo two people positioned in front and Hyeopmu in the rear. Five pieces have been passed down through four types of Uigwae; three of them are Mudong, and the remaining two are Yeoryeong; their dance notations are of one kind. < Seonyurak > introduced a dance of Oemugi and Naemugi turning outwards, inwards, right and left around a boat. Eleven pieces remained in eleven types of Uigwae, all of which are Yeoryeongjeongjaei, with ten kinds of dance notations. < Yeonhwadaemu > suggested a dance of Jukganja partnering in the introduction while facing left and right in twofold left and right formations in the proceedings. Eight pieces have been passed down through eight types of Uigwae, all of which are Yeoryeongjeongjae, with dance notations consisting of two contents. < Cheoyongmu > introduced a dance of partnering in a five-direction formation and turning inwards, outwards, left, and right in a circular formation. Four pieces are found today in four types of Uigwae: one of them is Mudong, and the other three are Yeoryeong, with dance notations composed of four contents. < Chomu > contains a dance of Hyeopmu 2 people heading north in a single file, centered in and out [Oesuhanaesuyeoman, Naesuhaoesuyeoman]. Six pieces are available today in six types of Uigwae, all of which are Mudongjeongjae, with dance notations consisting of two kinds of content. < Chunangjeon > Jeongjaedo refers to a solo dance of one Hyeopmu heading towards the north and northwest on top of Hwamunseok. Its standing locations on Hwamunseok vary from center, north, or south. Eleven pieces remained intact in ten types of Uigwae: two are Mudong, and nine are Yeoryeong; and their dance notations contain three kinds of contents. < Chimhyangchun > offered a dance of Hyeopmu with two people going north to dance in a single file. One aspect that all have in common is their holding of flowers in Oesu [Oegeosunaesubanhageo]. Three pieces are found today in two types of Uigwae; two of them are Mudong, and the other is Yeoryeong; their dance notations have been reduced to two kinds of content. < Hakmu > is composed of a story of a crane pecking at Jidangpan and thereby letting Dongi stand up. It introduced a dance involving partnering in a single file line in the south of Jidangpan. Eight pieces have been passed down through eight types of Uigwae; all are Yeoryeongjeongjae; and they have only one type of dance notation. < Hyangbalmu > suggested a dance of partnering in a single file or twofold left and right formation in the case of two or four people. Dancers head north or facing each other in a single file line or encounter each other around a dancer in a fourfold left and right formation. Six pieces have been found today in nine types of Uigwae; five of them are Mudong and four of them are Yeoryeong; their dance notations are divided into nine. One to eleven pieces were contained in each Jeongjaedo, and one to two, four, five, or seven pieces had the same dance notations. In some cases, the dance notations of Mudong and Yeoryeong were the same, and the pictures of one dancer were repeated in multiple Jeongjaedos. Almost all dance notations suggested similar content, and many were proposed on one page. Those can be identified through Jeongjaedo, which were the compositions of dancers, formations, movements, directions, and locations recorded in Holgi. On the other hand, what was not documented in Holgi were supplemented by pictures, through which the researcher discovered that the arrangements of dancers varied depending on the nature of banquets. Therefore, various formations were adopted, and the centers around which dancers were partnering were the formed line itself or the dancer.

참고 자료

없음

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