김소월 시에 나타나는 공간의 근대성

저작시기 2017.10 |등록일 2017.11.18 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 우리문학회 수록지정보 : 우리문학연구 / 56권
저자명 : 심재휘

목차

국문초록
Ⅰ. 들어가는 글
Ⅱ. 공간의 근대성
Ⅲ. 민요의 근대적 수용
Ⅳ. 이곳과 먼 곳
Ⅴ. 고향과 타향
Ⅵ. 마무리하는 글
참고문헌

한국어 초록

이 글은 소월의 시에 나타나는 공간을 분석하여 소월 시의 근대성을 확인하려는 목적을 갖는다. 소월의 시는 시사의 입장에서 보면 1920년대의 소산이다. 전통문학이 여전히 남아있고 근대문학이 발흥을 하여 나름대로 정착하던 시기이다. 우리의 근대시를 정착시키고 그 장르 정체성의 기틀을 잡는데 누구보다도 큰 기여를 한 소월의 시에도 그러나 전근대적 요소가 없지는 않다. 특히, 전통 시가를 계승하려 했던 소월의 경우, 그의 시가 지니는 근대성 및 전근대성을 파악하는 문제는 새로운 시를 지으려던 여타의 시인들과 다르게 접근할 필요가 있다.
소월은 전통지향과 근대지향을 동시에 추구했다. 정확히는 민요를 근대시에 맞게 변형하려 애썼다. 그러므로 그가 지향했던 전통의 측면을 전근대라고 할 수는 없다. 다만, 그가 민요의 특성을 계승한 근대시를 창작하려 했던 시인이므로 근대 시인의 자의식 없이 민요의 내용과 형식을 그대로 답습했다면 그의 노력은 전통지향이라기보다 근대시로서는 함량 미달의 시, 구태의연한 민요 쓰기로 전락했을 것이다. 하지만, 소월은 근대시의 장르 정체성을 제대로 간파한 시인이다. 근대시가 형식에 의해 내용을 조장한다는 것을 그는 알고 있었다. 내용 전달보다는 감성의 환기가 근대시 창작의 핵심이라는 것을 자신의 시로 보여주었다.
특히, 그의 시에 나타나는 공간은 그가 전근대적 요소를 어떻게 극복하는지를 잘 보여준다. 비록, 민요의 특징인 ‘집단 무의식과 상투적 미의식’을 종종 드러내기는 하지만 판단과 행위의 주체자로서 근대적 개인을 시에 도입함으로써, 시의식과 표현의 근대성을 충분히 구현하였다. 님의 부재에 대한 화자의 태도가 경험의 구체성을 지닌 공간으로 구성됨으로써 더욱 설득력을 얻는다. 또한, 고향의 부재에 대한 식민지 지식인의 자의식이 장소애를 통해 발현되는 현상은 소월 시의 큰 성취가 아닐 수 없다.
이 글에서는 님의 부재와 관련한 시들을 ‘이곳과 먼 곳’, 집 혹은 고향의 부재와 관련한 시들은 ‘고향과 타향’이라는 공간 개념을 설정하여 살펴보았다. 과거지향, 피안지향, 그리고 부재의 현실인식이 기계적이고 습속화된 노래 형식으로 대중화된 것이 민요라면 재래적인 정서를 수용하되 미의식이나 표현 양상을 시인 개인의 탐색의 결과로 이끌어낸 것이 소월의 근대 시이다.

영어 초록

The purpose of this article is to identify the modernity of Sowol’s poetry by analyzing the space that appears therein. Sowol’s poetry is the product of the 1920s, from the viewpoint of Modern Poetry History. That was a period when traditional literature remained,bu tmodern literature was also settled. However, there is a pre-modern element in the poetry of Sowol, who contributed more than anyone else to define our modern poetry and establish the framework of its genre identity. In the case of Sowol in particular, because he tried to inherit traditional poetry, a different approach is required in order to understand his poetry’s modernity and pre-modernity, unlike for other poets who tried to establish new poems.
Sowol pursued both traditional and modern orientations at the same time. He tried to transform folk songs exactly into modern poetry. Therefore, his intended traditions could not be called the premodern. Since he was a poet who tried to create modern poetry that inherited the characteristics of folk songs, his efforts would have been categorized as old-fashioned folk songs if he had followed the content and form of folk songs without the consciousness of the modern poet. However, Sowol was a poet who was well aware of the genre identity of modern poetry. He knew that modern poetry encourages content by form. His poetry showed that the ventilation of emotion, rather than the transmission of contents, is the core of modern poetry creation.
In particular, the space that appears in his poems clearly shows how he overcomes the premodern element. Although he shows “group-unconsciousness and stereotypical aestheticism,” which is characteristic of folk songs, he introduces modern individuals as subjects of judgment and action, and fully realizes the modernity of the poetic consciousness and expression. The speaker’s attitude toward the absence of a lover is more persuasive in the composition of the space with the specificity of experience,andthe self-consciousness of the colonial intellectuals’ self-consciousness about the absence of home is manifested in the place.

참고 자료

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