Rethinking the “Killing Field” of the Democratic Kampuchea Regime on Nationalism

저작시기 2014.12 |등록일 2017.11.10 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 21세기정치학회 수록지정보 : 21세기정치학회보 / 24권 / 3호
저자명 : KIM Dong Yeob

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한국어 초록

본 연구는 민주 캄푸치아 정권의 역사적 의미를 민족주의라는 새로운 문화의 전이와 수 용이라는 관점에서 살펴보았다. 모든 문화는 그것이 내재적으로 탄생했건 혹은 외부로부 터 전이되었건 그 사회의 특수한 맥락에 뿌리를 두고 있다. 그 사회의 특수한 맥락은 새 로운 문화의 주도세력으로 특정그룹을 부상시킨다. 그 사회의 맥락과 새로운 문화에 대한 주도세력의 이해는 그 사회의 미래 비전에 투영되고 정책적 방향을 결정한다. 독립 후 캄 보디아는 오늘날까지 정도의 차이는 있지만 권위주의적 지도자에 의해 지배되어 왔다. 이 들에게 민족주의는 국민들을 동원하고 자신들의 독재적 권력에 정당성을 부여하는 중요한 슬로건이 되었다. 서구의 근대민족주의 이념이 전이될 당시 캄보디아는 취약한 지리적 위 치, 전제주의의 전통, 영광스러웠던 과거에 대한 환상, 그리고 이중적 계층구조라는 사회 적 맥락 하에 있었다. 이러한 맥락에서 주도세력으로 등장한 크메루즈 정권은 현실을 타 파하고 영광스러운 민족국가 건설로 나아가기 위한 방안으로 민족주의적 사회주의 이념을 선택했다. 민주캄푸치아 시기에 발생한 킬링필드는 프랑스 식민지시기에 전이된 민족주의 라는 새로운 문화가 당시 캄보디아의 사회적 맥락에서 수용되는 과정에서 발행한 비극적 사건으로 해석 할 수 있다. 결국 문화의 전이와 수용에 관한 토인비의 격언처럼, “어떤 이 에게는 떡이지만, 또 다른 이에게는 독이 될 수 있다”는 것을 보여준 사건으로 볼 수 있다.

영어 초록

This study attempts to shed light on the historical meaning of the DK regime from an angle of cultural transmission and adaptation, specifically focused on nationalism. Every culture, either the natural born or the adapted, put down its root in a certain social context. In the context, a certain group of people came to be the leadership of the culture. Based on the leadership’s interpretation of the context the vision of the future is presented, and the society is driven by the vision. The overall post-independent Cambodia has been controlled by the charismatic authoritarian leadership one and another until today. Nationalism has been an important slogan for the leaders to mobilize the people and secure the legitimacy of their despotic power. The Western modern nationalism transplanted to Cambodia under the contexts of vulnerable geographical location, the tradition of absolute rule, the obsession of the glorious past, and dual socioeconomic condition. The nationalistic socialism was chosen as the means of cutting off the past and putting a bridge to the glorious future of the nation state. Nationalism has a certain role in the tragic landmark of Killing Field in the post-independent Cambodian history. So, the notion of cultural transmission and adaptation suggested by Toynbee, “one man’s meat’ can be ‘another man’s poison,” would be applicable to the case of Killing Field under the DK regime.

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