즉흥을 사용한 무용실험그룹들의 특성연구

저작시기 2013.12 |등록일 2017.10.03 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 57페이지 | 가격 11,100원
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서지정보

발행기관 : 한국춤문화자료원 수록지정보 : 춤과 지성 / 5권 / 97 ~ 153 페이지
저자명 : 장지원

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한국어 초록

본 논문의 목적은 즉흥이라는 안무의 방법론을 사용해 미국무용의 실험적인 측면에 있어서 지 대한 역할을 담당했고 중요한 변화를 가속화시켰다고 사료되는 무용그룹들의 전반적인 활동사항과 안무방식․특성들을 분석해 그 중요성을 강조하는 것이다. 이를 위해 발생시기별로 그룹들을 조명 하면서 특히 이들을 하나로 연대시킬 수 있는 즉흥에 관해 규명하고 실험그룹들의 특성을 안무방 식의 측면과 정치․사회적 측면, 예술적 측면에서 분석해 즉흥성향을 논의하였다. 20세기에 급진적이고 실험적인 정신이 가장 비약적으로 전개되던 시기인 1960년대를 기점으로 저드슨 무용단(Judson Dance Theater)과 그랜드 유니온(Grand Union)은 개인의 창의성에 몰두하 면서 해프닝의 성격을 지녔고 이들의 강조점은 자발적인 즉흥(Improvisation)에 있었다. 이 시기는 타 장르인 연극분야도 역시 실험성이 촉구되었는데, 특히 리빙 시어터(Living Theater)와 오픈 시어 터(Open Theater)가 즉흥을 바탕으로 아방가르드적인 성격을 보여주었다. 무용계에서는 60년대 다 니엘 나그린(Daniel Nagrin)의 워크그룹(Workgroup)과 리차드 불(Richard Bull)의 뉴욕 챔버 댄스그 룹(New York Chamber Dance Group), 70년대 그랜드 유니온과 다이엔 멕킨타이어(Dianne McIntyre)의 사운즈 인 모션(Sounds in Motion)․스티브 팩스톤(Steve Paxton)의 접촉즉흥 (Contact Improvisation)이 즉흥을 사용해 새롭게 관객에게 접근했다. 이와 같은 실험그룹들의 대표적인 특성은 즉흥이라는 방법론을 통해 무용 분야에서 공연의 활 력소 역할을 했으며 기존의 전통에 대한 강한 반발과 재검토를 촉구했다. 따라서 특성분석을 통해 얻어진 결과로 안무방식의 측면에서는 일상적인 행위들을 수용해 공연 전체를 일상성으로 확대시 켰으며 공연과정에서 자발성․임의성․개별성이 부각되었다. 또한 즉흥작업에 있어서 완성된 형 태보다는 과정이 중시되었고 공연현장에 따라 유동성과 가변화되는 특성이 포함되었으며 동양적 정신세계가 폭넓게 반영되었다. 정치․사회적 측면에서 민주주의 사상을 표명했고 민족적․성적 정체성에 눈뜨기 시작했으며 신체에 대한 강조가 돋보였다. 예술적 측면에서는 타 분야인 음악 특 히 그 중에서도 재즈와 관련을 가지면서 즉흥성이 강조되었고, 더불어 무용의 본질인 신체훈련에 대한 관심이 고조되었으며 관객들은 기존 관객으로서의 이미지를 벗고 공연에 직접 참여․제작하 는 적극적인 역할을 담당하게 되었다. 결론적으로 본 논문을 통하여 그룹들의 특성을 바탕으로 무 용언어를 재발견할 수 있는 기회와 동작에 있어서의 다양한 접근법, 여러 매체의 활용들이 최대한 통합되어 독창적 방식을 전개할 수 있는 새로운 가능성을 발견할 수 있었다.

영어 초록

This thesis is aimed to analyze various activities, choreographical methods, and characteristics of such dance groups as are regarded to have played a pivotal role in and brought about important experimental changes of dances in the United States by using the choreographical method of improvisation, with emphasis on the importance of the groups. To do that, the present author researched into such groups according to their generation time, examined ‘improvisation’ which can help incorporate the groups into one, and analyzed the characteristics of the experimental groups in the terms of their choreographical methods, political and social viewpoints. A radical and experimental spirit was spread the most rapidly in the 1960’s. The Judson Dance Theater was a pioneer of post-modern groups and The Grand Union is also focused on personal creativeness and inclined to happening, which makes much of voluntary improvisation. In a word, in the 1960’s~1970’s, many dances were staged via happening, performance, multimedia art event, and improvisation, and experimentality was also applied to other genres such as play, in which avant-garde representative troupes include the Living Theater and the Open Theater. The attention of people was drawn to such dance groups as the Workgroup of Daniel Nagrin and the New York Chamber Dance Group of Richard Bull in the 1960’s, and to the Sounds in Motion of Dianne McIntyre and the Contact Improvisation of Steve Paxton in the 1970’s. The said groups are characterized by the dance method of improvisation, which activates the performance of dances, and by their strong opposition to and request for reconsideration on the existing traditions. The analysis of the characteristics of the existing traditions results in the extensive application of ordinary actions to choreography and the incorporation of voluntaries, spontaneity, and individuality into dance performances. In the meantime, a focus is not put on a finished product of the improvisation work but on its process, and each of the dance performance has its own flexibility and changeability, extensively reflecting the Oriental spirit. Dances applied with improvisation represent democratic thoughts, become aware of racial and sexual identity, and value human body. They are also related to other fields of art or music, especially, jazz while maintaining the importance of improvisation and the heightened interest in the training of human bodies which is essential to dances. Unlike in the past, audience personally participates in the production of dance performances. In this thesis, the author could freshly find the characteristics and dance language of the said groups, varied approaches to dance motions, and a possibility of integrating as many media as possible and developing a unique method of performance. Furthermore, the present author could reconfirm that improvisation has been an important factor for choreographical methods and dance training methods and that improvisation is an excellent skill to represent the inner instincts of human beings in a natural manner and develop a rigid bodily training into a flexible one. The value of improvisation cannot be too much emphasized, because many of the characteristics of the aforesaid improvisation groups are applicable to rapidly changing modern dance circles.

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