삼국시대 불상 광배 문양과 일본 비조시대(飛鳥時代) 불상 광배 문양의 관계성 고찰

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서지정보

발행기관 : 한국불교미술사학회(한국미술사연구소) 수록지정보 : 강좌 미술사 / 48권
저자명 : 고승희 ( Koh Seung-hee )

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한국어 초록

본 연구는 우리나라 삼국시대와 일본 아스카시대 불상의 광배 문양을 통해서 삼국시대의 불교문화 양식이 일본에 어떠한 영향력을 미쳤는지에 대해 파악해 보고자하였다. 삼국 가운데 특히 백제의 불교문화는 577 년 건립한 국가적 대가람 왕흥사(王興寺) 목탑지에서도 확인할 수 있듯이 일본 고대문화의 형성에 지대한 영향을 미치게 되어 최초의 사원인 아스카데라(飛鳥寺) 건립에 중추적인 역할을 하고 불교문화 교류도 활발히 이루어졌던 것으로 주목되고 있다. 현재 법륭사에는 7 세기 조성의 금동불상과 목불상들이 전래되어 오고 있는데, 이 불상들은 우리나라 삼국시대, 특히 백제와 밀접한 관계를 갖고 성립되었다는 것은 이미 많은 국내 학자들의 연구를 통해 밝혀졌다. 따라서 아스카시대(飛鳥時代) 불교미술의 대표격이라고 할 수 있는 법륭사의 불교미술을 살펴보는 것은 역으로 우리나라 삼국시대 불교미술 연구에 반드시 필요한 과제가 되리라고 생각한다. 이런 중요성을 감안해서 이 글에서는 삼국시대 가운데 백제의 불상 광배(光背) 문양을 중심으로 전체적으로 살펴보고 일본 법륭사 금당에 봉안된 금동석가삼존불좌상의 광배 문양에 대해 세부적으로 살펴보고자 한다. 연구 결과 법륭사 금당 금동석가삼존불좌상의 광배 문양을 통해 일본서기의 기록대로 백제 불상조각 양식이 절대적인 영향을 끼쳤다는 사실을 입증할 수 있었으며, 또한 광배 뒷면의 명문을 통하여 이 상은 백제 출신인 도리불사(止利佛師)에 의해 조성되었다는 것도 확인되었다. 그리고 중국과 우리나라 고구려, 백제, 신라 등의 주형거신광과 일광삼존불 형식을 통해 법륭사 석가삼존불상과의 영향관계를 알아보고 광배에 시문된 연화문, 당초문, 화염문 등의 경우 백제시대 문양과 친연성이 있음을 볼 수 있었다. 본 연구는 비록 비교 대상이 법륭사 금당 봉안의 금동석가삼존불상으로 제한적이기는 하나 이렇듯 몇 가지 사실을 통해 법륭사가 창건된 시기의 불교미술과 우리나라 백제시대 6 세기 후반기-7 세기 초기 양식과 거의 흡사하다는 점을 밝혀보았으며, 삼국시대의 불상 전파 관계도 확인할 수 있었다는데 의의를 두고자 한다.

영어 초록

This study tried to explore the influence of the Buddhist culture style of the Three Kingdoms period on Japan through the Halo patterns of Buddhist statues of the Three Kingdoms period in Korea and the Asuka period in Japan. Among the three kingdoms, Baekje`s Buddhist culture, as seen in the wooden pagoda site of Wangheungsa (王興寺), a great national Buddhist temple built in 577, greatly influenced the formation of Japan`s ancient culture, and played a pivotal role in constructing the first temple, the Asuka temple. And it has been noted that cultural exchanges of Buddhism were actively conducted between Baekje and Japan. At present, gilt bronze Buddhist statues and wooden Buddhist statues created in the 7th century have been brought to Horyuji temple, and the fact that these Buddhist statues were established in close relation with the Three Kingdoms period in Korea, especially Baekje, has already been revealed through the work of many domestic scholars. Therefore, to examine the Buddhist art of Horyuji temple, which could be the representative of Asuka period Buddhist art, will reversely be a necessary task for studying Buddhist art in the Three Kingdoms period in Korea. Taking this importance into consideration, this study attempts to examine the Halo pattern of the Baekje Buddhist statue in the Three Kingdoms period as a whole, and examine the Halo pattern of the seated gilt bronze Sakyamuni triad enclosed in Geumdang of Horyuji temple in Japan. From the results of this study, the Halo pattern of the seated gilt bronze Sakyamuni triad of Geumdang in Horyuji temple proved that the sculptural form of Buddhist statues in Baekje had an absolute effect as recorded in the Japanese NihonShoki, and through the inscriptions on the back of Halo, it was also confirmed that this statue was constructed by Doribulsa (止利佛師) from Baekje. Through vessel shape halos of the Northern Wei Dynasty and Kokuryeo, Baekje and Shilla of our country and single Mandola Buddhist Triad forms, this study investigated the influence relationship with Horyuji temple Sakyamuni triad, and in the case of lotus flower pattern, Arabesque pattern, and flame pattern, etc., which were in Halo, we could see that there was familiarity with patterns in the Baekje period. Although the comparison target of this study is limited to the gilt bronze Sakyamuni triad enshrined in Geumdang of Horyuji temple, through some of these facts, it is found that there is a close similarity between the style of Buddhist art at the time when Horyuji temple was founded and the style of Buddhist art of Baekje from the second half of the 6th century to the early 7th century, and it is also confirmed the Buddhist statue propagation of the Three Kingdoms period, in which this study may leave its significance.

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