4차 산업혁명의 O2O 플랫폼으로서 AR -인터액션의 현장으로서 AR의 존재론적 특성-

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서지정보

발행기관 : 성균관대학교 인문과학연구소 수록지정보 : 인문과학 / 65권
저자명 : 김화자 ( Kim Hwa Ja )

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한국어 초록

4차 산업혁명은 온라인과 오프라인을 유기적으로 융합하는 O2O(Online to Offline)에 의해 제조업, 소비자 요구, 가상정보를 결합한 스마트 제작과 서비스를 시공간의 제한 넘어 현장에서 구현하는 것을 목표로 한다. 본 논문은 왜 4차 산업혁명이 O2O 플랫폼으로서 현실 공간과 단절된 가상 세계에 몰입하는 VR(가상현실)보다 AR(증강현실)에 주목해야하는가를 살펴본다. 즉 이 연구는 기술과 인간의 협력적 앙상블을 강조한 질베르 시몽동(Simondon, Gilbert)에게서 상상력과 이미지의 유기적, 변환적 역동성이 구현된 `상상적 발명`, 나아가 `공동체성`에서 인간 존재의 사회적·실존적 특징을 탐구해 온 낭시(Nancy, Jean-Luc)의 `엑토피아(ectopie)와 코르푸스(corpus)의 공동체`에 근거해 AR의 존재론적 특성과 의미를 고찰한 것이다. 그 결과 AR이란 사용자가 현실 대상과 가상정보 사이의 상호적인 지각과 상상의 관계를 유지하며 실행 중인 경험활동을 통해 리얼리티가 온전히 나타날 수 있게 해주는 `매개적 리얼리티`임이 밝혀진다. 따라서 AR 플랫폼은 다시 인간의 솜씨와 정서를 교감할 수 있는 실존적, 아날로그적인 삶의 가치를 회복시켜준다는 점에서 VR보다 우월하다는 것이 드러난다. 요컨대 4차 산업혁명의 플랫폼으로서 AR의 혁신적 변화가 기술의 `자기조직화(self-organization)`라는 파국 앞에서 행위주체가 가상정보와의 진행형적 상호작용을 통해 새로운 교육, 직업으로의 전환은 물론 효율적이면서도 지속가능하고 정감적인 사회적 공동체를 생성할 수 있는 기회가 될 수 있음이 또한 밝혀진다.

영어 초록

The purpose of the fourth industrial revolution is to produce and give services on the spot by utilizing O2O (Online To Offline) regardless of time and space that combine production, consumers` demand and virtual information online and offline. This study has examined why the 020 Platform in the fourth industrial revolution should be based on AR rather than VR that is disconnected from real space. This study investigated the ontological feature of AR based on two: Gilbert Simondon`s idea of imagination and images that emphasized the cooperative ensembles between human beings and machine and Jean-Luc Nancy`s concept of the community of Ectopie and corpus that concentrated on the social and existential feature of humans based on the spirit of community. As a result, AR has turned out to be mediational reality through which the users can maintain reality in the process of their experience as they are maintaining the relations of mutual recognition and imagination between the real objects and virtual information. AR Platform, therefore, is superior to VR in that it can help recover the value of existential and analogue life with which the users can commune with human skills and emotions. Through its revolutionary changes, AR Platform in the fourth industrial revolution can help the main agent to make a progressive interaction with virtual information ― when confronted by the catastrophe of the technological self-organization ― and can advance into the new realms of education and careers and provide a new opportunity to create effective, sustainable, and emotional communities.

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