거리 영화의 전사 : 제이콥 리스의 19세기 뉴욕 빈민가 사진

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서지정보

발행기관 : 한국미학예술학회 수록지정보 : 미학 예술학 연구 / 51권
저자명 : 이도훈 ( Do-hoon Lee )

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한국어 초록

이 연구는 거리 영화의 전사로서의 거리 사진에 관한 탐구이다. 19세기 말에서 20세기 초의 다양한 매체들과 함께 거리 사진은 근대 대도시의 삶을 재현했던 장르 중 하나이다. 특히 카메라를 활용해 대도시의 급격한 변화상을 찰나적으로 포착했던 거리 사진은 훗날 움직이는 영상으로 근대 대도시의 밝은 면과 어두운 면을 두루 기록하게 될 거리 영화와 친연성을 맺고 있다. 다시 말해, 거리 사진은 거리 영화의 매체적, 사회적, 문화적 특징들을 예비하고 있었던 것이다. 거리 영화와 거리 사진의 친연성은 사진적 이미지라는 개념으로 정리할 수 있다. 지그프리트 크라카우어에 따르면, 사진적 이미지는 의미, 기호, 상징보다는 기억 및 역사와 관련이 있다. 그는 사진적 접근법을 리얼리즘적인 것과 조형적인것으로 나누고, 후자가 전자를 뒷받침하는 것을 가리켜 참된 의미에서의 사진적접근법이라고 말하였다. 이러한 사진적 접근법은 역사가가 역사적 사료에 접근할때의 태도와 유사하다. 크라카우어는 사진과 역사 모두를 철학의 형이상학적 세계 이전의 세계, 즉 `끝에서 두 번째 세계`로 묘사하면서 이 대기실과 같은 곳에서 현실과 역사의 물질성은 모두 복원되기를 기다리는 것으로 간주했다. 크라카우어에게 있어서 사진은 물질적 리얼리티를 포착하고 그렇게 포착한 이미지를 궁극에는 역사의 위치로 올려놓는 기능을 담당하고 있었던 것이다. 사진적 이미지라는 개념으로 접근했을 때, 거리 사진은 대도시의 물질적 이미지를 포착하는 동시에 거리에서 찰나적으로 마주친 사건과 대상들로부터 우연성을 획득하는 예술이라고 할 수 있다. 미국 거리 사진을 대표하는 제이콥 리스의 경우, 그는 뉴욕 빈민가를 크게 세 가지 방식으로 접근했다. 첫째, 그는 19세기 뉴욕을 지배하고 있던 박애주의적 그리고 도덕주의적 담론을 계승했다. 둘째, 그는 슬라이드 쇼 강의, 출판, 사진 촬영과 같은 사진적 실천을 통해 대중들이 빈민가의 참상을 시각적으로 경험할 수 있게 하였다. 셋째, 그는 당시 막 발명되었던 플래시 라이트를 활용해 뉴욕 빈민가와 빈민들의 삶의 물질적 환경을 객관적으로 기록하였다. 근대 대도시의 삶을 시각화하고 그것을 대중들에게 경험적으로 제공했다는 점에서, 제이콥 리스와 그의 사진은 단연 거리 영화의 전사 중 하나로 평가할 수 있다.

영어 초록

The purpose of this paper is to describe street photography as pre-history of street film. Street photography with various media from the end of the 19th century to the beginning of the 20<sup>th</sup> century is one of the genres that reproduced the life of the modern metropolis. In particular, street photography that captured the rapid change of metropolis by using camera, has affinity with street film that will record a bright and dark side of metropolis as moving image. In other words, street photography was preparing the media, social, and cultural feature of street films. The affinity of street film and street photography can be defined by the conception of photographic image. according to Siegfried Kracauer, photographic image are related to memory and history rather than meaning, sign, symbol. He divide the photographic approach as realistic and plastic, and called a photographic approach in true sense of the word that is the plastic approach support the realistic approach. This photographic approach is similar to the manner historians approach historical material. Kracauer considered both of photography and history as the world before the metaphysical world: the lasting before the last. he regarded that place as awaiting waiting the restoration of materiality both in reality and in history. For Kracauer, photography be in charge of functions that capturing physical reality and ultimately putting the captured images in the position of history. When approaching the concept of photographic image, street photography is art which capturing physical reality of metropolis and accomplishing chance from instantly encountering event and things in street. In the case of Jacob Riis, who represents American street photography, he had approached New York slums in three ways. First, he inherited philanthropic and moral discours that dominated New York in 19<sup>th</sup> century. Second, he helped the public visually experience the misery of the slum through photographic practices such as slide show, publishing and photography. Third, he objectively recorded the life of physical reality of New York slums and poor people by using flashlight which was just invented at the time. By visualizing the lives of modern cities and providing them with experience in the public, Jacob Riis and his photographs can definitely be regarded as one of the pre-history of street film.

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