세계화 시대의 일본 전통문화교육의 방향

저작시기 2017.05 |등록일 2017.07.27 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 20페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국도덕윤리과교육학회 수록지정보 : 도덕윤리과교육
저자명 : 세키네 히데유키

목차

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 세계교육의 윤리적 논점
Ⅲ. 문부과학성의 세계교육 이념 변천
Ⅳ. 「윤리」과목의 전통문화교육 이념
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

이 글은 세계화 현상이 진행되는 가운데 일본의 전통문화교육이 어떤 관점에서 이루어지고 있는지 「윤리」 교육과정을 통해서 살펴본 것이다. ‘세계교육’에는 ‘문화상대주의’와 ‘보편주의’ 및 ‘세계시민의식’과 ‘국가·민족의식’을 둘러싼 논점들이 내포되어 있는데 전통문화에 관한 교육도 이러한 논점에서 자유롭지 않다. 제2차 세계대전 후의 일본 세계교육은 유네스코의 ‘국제이해교육’에 따라 ‘국제협조’, ‘세계평화’, ‘인류의 복지’등을 이념으로 시작되었다. 그러나 경제발전으로 인해 세계적 위상이 올라간 70년대 이후부터는 일본인의 정체성 정립과 국제적 인재 양성이라는 국가·민족의식을 기조로 한 세계교육으로 전환했다. 전통문화교육은 이러한 맥락에서 강조되었으며 이러한 교육내용을 포함한 「윤리」가 그 역할을 맡게 되었던 것이다. 이처럼 「윤리」의 교육내용은 ‘자민족중심주의’에 빠지기 쉽다는 우려가 있다. 학습지도요령은 이러한 우려의 완화책으로서 보편적 윤리와 이문화(異文化) 존중을 부각시키거나 현대윤리를 다루는 다른 단원에서 국제평화나 인류의 복지와 같은 교육내용을 포함하고 있다.

영어 초록

This paper aims to investigate viewpoints in composition of educational contents about Japanese traditional culture in the curriculum of the Ethics subject in high schools in the progress of globalization. Global education includes points of dispute such as “cultural relativism” vs. “universalism”, “global citizenship” vs. “nationalism”, etc. As of now, education on traditional culture cannot be free from such points of dispute. After World WarⅡ, Japanese global education has started in terms of the philosophy of “Education for International Understanding” according to UNESCO guidelines, with topics such as international cooperation, world peace and human welfare etc. But this form of global education philosophy converted into nationalism, as can be seen in topics such as the formation of identity of Japanese and the training for international talented persons after the 1970ies, when the status of Japan rose due to its economic development. Therefore, the educational contents of the Ethics subject tend to fall into ethnocentrism. This is why the curriculum nowadays emphasizes the respect for universal ethics and other cultures, and includes educational content such as human welfare and international peace in order to rid itself free from ethnocentrism.

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