전통시대 유교문명권의 책봉 · 조공제도 부정론에 대한 재검토

저작시기 2017.03 |등록일 2017.07.21 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국국제정치학회 수록지정보 : 국제정치논총 / 57권 / 1호
저자명 : 권선홍

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 유교문명권의 책봉 · 조공제도에 대한 부정론
Ⅲ. 유교문명권의 ‘천명’사상과 ‘예’규범
Ⅳ. 유교문명권의 책봉 · 조공제도 부정론에 대한 재검토
Ⅴ. 맺음말
참고문헌

한국어 초록

본 논문은 유교문명권의 국제질서에서 가장 핵심적 제도인 책봉 · 조공제도에 대한 기존의 비판론에 대한 재검토를 시도해보았다. 책봉 · 조공제도가 전통시대 유교문명권의 국제관계를 전반적으로 포괄하기에는 부적합하다는 비판부터, 전면적으로 이를 부정하는 주장까지 다양하게 제기되고 있는 상황이다. 우선 유교문명권의 국제관계를 제대로 이해하려면 무엇보다 서구중심주의와 근대지상주의라는 기존 관념에서 벗어나 문명권차원에서 그리고 역사적 맥락에서 비교 접근할 필요가 있으며, 무엇보다 유교사상 특히 예에 대한 파악이 선행적 핵심과제라 하겠다. 다음으로 책봉은 하늘로부터 천명을 받아온 천하를 다스리는 천자로부터 왕권의 정통성과 국왕지위를 공인받는 중세시대의 보편적 의례행위였다. 또한 유교문명권의 예규범으로서 책봉 · 조공제도를 인식하고 이를 준행하려 하였던 것이다. 물론 안보위기 상황, 예컨대 정통성 문제가 있는 원 · 청 같은 비한족정권이 들어설 경우 국제관계의 긴장상태가 발생하기도 하였다. 그러나 중원의 정권이 안정되면 다시 사대의 예와 그에 기반하는 책봉 · 조공관계로 돌아갔던 것은 유교사상으로 정당화되고 이념화된 책봉 · 조공제도의 굳건한 존재성을 반증하는 것이다. 끝으로 문명권의 안과 밖을 엄별하였던 것이 중세적 보편현상이었다는 사실에서, 책봉 · 조공제도가 유교문명권 밖의 지역들과의 관계에서 제대로 작동되지 않았다는 이유로 이를 부정하는 것은 타당성이 없다. 한마디로 유교문명권의 책봉 · 조공제도의 한계론은 수긍되나 전면 부정론은 타당성이 없다고 본다.

영어 초록

This paper attempts to reexamine critical views on the investiture and tribute system that is the most essential system in the international relations of the pre-modern Confucian world. It is being argued that the investiture and tribute system cannot be an appropriate master-code to comprehend the pre-modern East Asian international relations. Some even totally deny its value. First of all, in order to fully understand the international relations in Confucian world order, it is necessary to approach comparatively in terms of civilization zones and historical contexts, overcoming Eurocentrism and ahistoricism as well. A full-fledged understanding of Confucianism and the idea of Li(rituals) is needed as a prerequisite requirement. The investiture was a universal ritual in the medieval era in which kings were installed by Son of Heaven for royal legitimacy and official recognition. In Confucian world order, the investiture and tribute processes were carried out in accordance with rituals and rules to show clearly the hierarchical relations between Emperor and kings. After settling security crisis out of unorthodox non-Chinese dynasty rising, the investiture and tribute system was always restored. This indicates that the system is based strongly on Confucianism. Lastly, the criticism and negation of the investiture and tribute system on the basis of its inefficacy and malfunction in the nations outside Confucian world is invalid, for the standard of civilizations is valid only inside its zone, not outside it. In short, the indication of the limitations inherent in the investiture and tribute system is convincing, but the overall denial of the system is inconvincible.

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