사유할 수 없는 미래/도시를 그리는 방법 - 박민규의 『핑퐁』을 중심으로

최초 등록일
2017.06.16
최종 저작일
2017.06
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서지정보

발행기관 : 서울시립대학교 도시인문학연구소 수록지정보 : 도시인문학연구 / 9권 / 1호
저자명 : 이양숙 ( Lee Yang-sook )

한국어 초록

이 글에서는 2000년대의 대표작가인 박민규의 『핑퐁』(2006, 창비)을 도시적 장소/공간의 관점에서 바라보고자 한다. 장소과 공간의 이론화를 시도한 많은 연구자들 중 이 글에서 주목하는 것은 미셀 드 세르토와 마르크 오제이다. 세르토의 공간이론에 기초하고 있는 마르크 오제는 세르토가 `공간`으로 규정한 지점을 다시 `인간적 장소`와 `비-장소`로 구분하였다. 비-장소는 관계의 부재, 역사성의 부재, 고유한 정체성의 부재를 특징으로 하는 것으로 `인간적인 장소`가 될 수 없는 현대 도시의 특정영역을 지칭한다. `비-장소`는 과거와 분리되어 항상 현재만이 존재하는 곳으로, 오제의 `비-장소`는 현대인이 `항구적 현재`에 매몰될 수밖에 없는 원인을 장소/공간적 고찰을 통해 수행하고 있다. 비-장소와 함께 이 글에서 현대도시의 공적 공간으로 주목한 것은 빈 공간이다. 빈 공간은 기능적 합리성의 원리에서 벗어나 있는 잔여의 공간, 무의미의 공간이다. 이 글에서는 『핑퐁』에 나타난 현대도시의 `장소/공간`이 미래에 대한 상상력과 연계되어 있다는 점에 주목하였다. 『핑퐁』의 주요 무대인 학교와 벌판은 각각 비-장소와 빈 공간의 특징을 보여준다. 비-장소로서의 학교가 의미하는 바는 현대도시에서 벌어지는 공적공간의 병리현상이 이제 모든 세대의 영역으로까지 확장되었음을 말해준다. 도시의 모든 영역에서 이루어지는 기능적 합리성의 산물인 빈 공간은 무용하고 무의미한 공간이다. 빈 공간으로서의 벌판은 소외의 장소에서 점차 판타지의 공간으로 변모한다. 이는 빈 공간의 전복적 가능성을 보여주는 것이지만 그 가능성은 극대화되지 않는다. 『핑퐁』에 나타난 현대도시의 공적 공간 즉 비-장소와 빈 공간은 `인식의 지도`가 불가능한 현대도시에서의 삶을 압축적으로 보여주고 있다.

영어 초록

This paper aims to analyze Minkyu Park`s Ping Pong (2006, Changbi) from the view of urban place and space. Among the many scholars who attempted to theorize place and space, the theories of Michel de Certeau and Marc Auge have been used in this paper. Marc Auge, who is based on Certeau`s space theory, distinguished the `space` of Certeau as `anthropological places` and `non-places`. Non-places refers to specific areas of a modern city that can not be `anthropological places`, characterized by the absence of a relationship, the absence of history, and the absence of a unique identity. Using the concept of non-places Auge reflected the condition in which modern people have to stay in `permanent present`. With non-place, it is the empty space that has paid attention to the public space of the modern city in this paper. The empty space is a space of residual, meaninglessness that deviates from the principle of functional rationality. The `place/space` of the modern city in this novel is linked to the imagination for the future. School and fields as the main stage in Ping Pong, shows respectively the characteristics of non-places and the empty spaces. The school as a non-places means that the pathology of public spaces in contemporary cities has now extended to all generations. Empty spaces, a product of functional rationality in all areas of the city, are a useless and meaningless spaces. The field as an empty spaces gradually transformed from a place of alienation to a space of fantasy. This shows the subversive possibilities of empty spaces, but the possibilities are not maximized. The public spaces in this novel, the non - places and the empty spaces, shows a summary of life in the modern city where `the cognitive mapping` is impossible.

참고 자료

없음

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