〈오발탄〉, 〈박서방〉, 〈혈맥〉의 스타일적 차이에 따른 해방촌 재현의 의미

저작시기 2017.04 |등록일 2017.05.21 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 25페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 동국대학교 영상미디어센터 수록지정보 : 씨네포럼
저자명 : 홍진혁

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 현실 공간과 내러티브 공간
Ⅲ. 나오며
참고문헌
국문초록
Abstract

한국어 초록

본 연구는 1960년대 세 편의 가족드라마 〈오발탄〉(유현목, 1961), 〈박서방〉(강대진 1960), 〈혈맥〉(1963, 김수용)의 공통적인 배경인 해방촌에 초점을 맞추어 현실 공간이 영화 속에서 어떻게 재현되고 있는지 이를 스타일과 결부지어 살펴보는데 목적이 있다. 이는 영화 스타일을 통한 재현을 현실 공간에 대한 당대의 인식이자 하나의 담론 형성과정으로 보고 그 의미를 읽어내려는 작업이다.
각 영화의 인물과 해방촌과의 관계를 도식화해보면, 〈오발탄〉의 해방촌 공간은 중심인물이 끊임없이 달아나려고 시도하는 일종의 원심력 관계에 있다면, 다른 두 편 〈박서방〉, 〈혈맥〉은 그러한 공간을 통해서 가족이 화합하는 장으로 기능하는 일종의 구심력 관계에 놓여있다고 할 수 있다.
〈오발탄〉은 중심인물이 해방촌의 집으로 들어오는 장면을 의도적으로 배제한다. 이는 반복적인 쇼트 구성과 쇼트들의 조형적 일치를 통해 인물과 공간의 관계를 스타일에 새겨놓은 것이다. 〈박서방〉은 분절된 쇼트와 프레이밍을 통해 전근대와 근대의 공간을 나누어 제시한다. 이와 함께 중심인물이 근대의 공간에서 겪은 불편함과 갈등을 해방촌 공간에서 해소시키는 것으로 구성함으로써 해방촌을 고정된 삶의 터전으로 묘사한다. 〈혈맥〉은 항상 와이드 한 앵글을 통해 후경의 도시 공간과 함께 해방촌을 위치시키고, 여기에 움직임이 많은 카메라 워킹으로 해방촌 공간에 활력을 부여한다. 엔딩 쇼트는 이러한 스타일적 규범을 압축한 핵심적인 쇼트로 도약을 위한 활기찬 전통의 공간으로서의 해방촌을 묘사한다.
이는 영화의 재현이 그 자체로 이데올로기적인 것이며, 동일한 공간을 각기 다른 방식으로 묘사하는 영화 스타일은, 프레드릭 제임슨이 말을 빌자면, 미적 형식이나 서사 형식의 생산 역시 해결 불가능한 사회적 모순들에 상상적 또는 형식적 해결들을 제공하는 기능을 지닌, 그 자체로 이데올로기적인 행위임을 말해주는 것이다.

영어 초록

This study focuses on Hea Bang Chon, the same narrative space of three films, Aimless Bullet, Mr. Park , Bloodline. The purpose of this study is to analyze the style of how real space is represented in film as narrative space. It is to regard the representation through film style as the perception of the contemporary. It is a process of forming a discourse and reading the meaning of it. The relationship between the characters of each film and Hea Bang Chon space is as follows.
The Hea Bang Chon space of Aimless Bullet is in a centrifugal relationship in which the person tries to escape constantly. In contrast to this, Mr. Park, Bloodline function as a place where family is harmonized through the Hea Bang Chon. This can be said to be a kind of centripetal relationship.
Aimless Bullet intentionally excludes the scene where a character enters a house of Hea Bang Chon. It is a style that embodies the relationship of characters and spaces through repetitive shot set up and the visual match of the shorts. Mr. Park divides pre-modern and modern space through segmented shot and framing. In addition, it consists of resolving the discomfort and conflict experienced in the modern space in the Hea Bang Chon. This depicts the Hea Bang Chon as a stable living space. The Bloodline always places the Hea Bang Chon with a background of urban space through a wide angle. It gives the Hea Bang Chon a revitalization by using motion-intensive camera walking. Ending shot is a key shot that compresses this stylistic norm. The Hea Bang Chon is portrayed as a lively traditional space for the development.
From this perspective, According to Fredric Jameson, ideology is not something which informs or invests symbolic production; rather the aesthetic act is itself ideological, and the production of aesthetic or narrative form is to be seen as an ideological act in its own right, with the function of inventing imaginary or formal solutions to unresolvable social contradictions.

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