벨직신앙고백서의 국가론과 네덜란드 독립과정의 상호관계에 대한 연구

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서지정보

발행기관 : 한국복음주의신학회 수록지정보 : 성경과 신학 / 82권
저자명 : 안인섭 ( Ahn In-sub )

없음

한국어 초록

개혁주의 3대 신앙고백서(Three Forms of Unity) 가운데 하나인 벨직신앙고백서는 드 브레(Guido de Bres, 1522-1567)에 의해 1561년 남부 네덜란드의 도르닉(Doornik, 프랑스어로는 Tournai)에서 작성되어 1571년 엠던 총회 (Reformed Synod at Emden)와 1619년 도르트총회(National Synod of Dort)에서 채택되었다. 지금까지 벨직신앙고백서의 연구 현황을 보면 서양권에서는 1950년대 이전에 의미 있는 연구가 시작되었으나 1950년대 이후 급격히 빈약해 졌지만, 2000년대 들어 네덜란드어권과 영어권을 중심으로 다시 활성화되고 있다. 국내 연구는 주제별 연구들이 2000년대 후반부터 나오고 있다. 벨직신앙고백서에 대한 국제적 연구는 다른 신앙고백서들, 특히 개혁주의 3대신앙고백서 중에서 하이델베르그 신앙고백서나 도르트신경과 비교할 때 벨직신앙고백서에 대한 연구가 상대적으로 적다는 것이다. 향후 벨직신앙고백서와 교부 그리고 종교개혁자들과의 신학적 관계에 대한 연구, 그리고 현대 교회에 필요한 특별한 주제를 선택해서 진행하는 연구가 긴요하다. 본 논문은 특히 벨직신앙고백서의 국가론과 네덜란드 독립에 나타난 교회와 국가론을 비교 연구한다. 남부 네덜란드는 1566년 필립2세의 가혹한 박 해 속에서 칼빈주의를 중심으로 반 스페인 독립운동이 확대되었다. 드 브레는 영국, 독일의 프랑크푸르트, 스위스의 로잔과 스위스(칼빈과 베자 아래서) 등에서 개혁주의자들과 교제하며 신학을 심화시켰고 그것이 벨직신앙고백서의 신학적 토대가 되었다. 드 브레는 1567년 남부 네덜란드 발렌시앙 (Valenciennes)순교하게 된다. 벨직신앙고백서는 36조에서 국가론을 밝히고 있는데 위정자의 신적 권위를 인정하며, 국가는 인간의 타락에 대해 하나님이 은혜로 주신 것이고, 따라서 국가는 법치로 인간의 방종을 막고 질서를 유지해야 한다고 말한다. 이 국가는 권선징악을 위해 무력을 사용할 권위가 있으며 복음 전파와 예배를 보호하는 사명도 있다고 주장한다. 특히 위정자에게 복종하고 세금을 내 며 위정자를 위해 기도하라고 가르치며 그래서 재세례파들의 국가관과는 다르다고 강조한다. 그러나 벨직신앙고백서에는 국가에 대한 저항권에 없는데도 이 고백서를 받은 네덜란드 칼빈주의자들은 스페인에 저항하여 네덜란드 공화국을 수립했다. 이 관계는 세가지로 정리된다. 첫째 종교적 난민으로서 역사적 고난을 통해 칼빈주의적인 민족 정체성이 각성되어 새로운 개혁주의 국가인 네덜란드를 위해 스페인에 저항할 수 있는 길이 열리게 되었다. 이제 그들이 복종해야 할 국가는 스페인이 아니라 네덜란드인 것이다. 둘째 1560-70년대 스페인의 박해를 소재로 하는 소책자, 연극, 그림이 1609년 휴전기 이후 중요한 역할을 했으며, 그것이 칼빈주의자들과 인문주의자들을을 연대해서 반스페인-독립을 지향할 수 있게 했다. 셋째 순수한 교회를 지향했던 네덜란드 칼빈주의자들은 스페인에 저항하여 국가를 수립함으로 국가교회의 성격을 갖게 되었는데 이 양면성의 딜레마가 후에 17세기 심화된 종교개혁(Nadere Reformatie)으로 발전하게 되었다.

영어 초록

Belgic Confessions, one of the Three Forms of Unity of the Reformed churches, was authored by Guido de Bres, (1522-1567) at 1561 in Doornik and was drafted by the Reformed Synod at Emden (1517) and the National Synod of Dort. (1619) Prior to 1950s, meaningful works on the Belgic Confession by Western scholars began; followed by rapid decrease. Entering 2000, studies revitalize centered on the Dutch and the English speaking world. More works by Korean scholars are increasing. Compared to the Heidelberg Catechism or the Canons of Dort, international interest on the Belgic Confession is considerably low. For future reference, it is essential for research on Belgic Confession, Church Father, and the theology of the Reformers in relation to the needs of the modern church to continue. This paper is a comparative study on the theory of state in the Belgic Confession and of the relationship between church and state appearing in the independence of the Netherlands. Regardless of the 1566 persecution led by Philip II, centered on Calvinism, the movement for independence from Spain expanded to the southern part of the Netherlands. Through his exchanges with the Reformers from England, Frankfurt (Germany), Lausanne and Geneva (Swiss) under Calvin and Beza, de Bres deepened his theology and this became the theological foundation of the Belgic Confession. De Bres was martyred in 1567. In Article 36 on the civil government, it advises that we recognize the God-given authority of the civil officers. State is God`s ordinance upon a depraved human race; thus, law governs and restrains human lawlessness. This state not only has the right to use the sword for this purpose, but also to protect sacred ministry such as worship and evangelism. Particularly, it teaches that we should be subject to the government, pay taxes, and pray for them. And this view of state is different from that of the Anabaptists. Though there is no mandate for resisting the state in the Belgic Confession, the upholders of this confession, Dutch-Calvinists, had resisted Spain and established the Dutch Republic. Three observation can be made. First, the formation of Calvinistic national identity opened the door for the Reformed republic of the Netherlands to resist the Spaniards. Second, tract, play, pictures of the Spanish persecution in 1560-1570 played an important role during the period of truce in 1609. This is the solidarity between Calvinists-Humanists for the independence from Spain. Third, Dutch Calvinists who aimed for the purity of the church, by resisting Spain, established the state, in turn the state church. This dualistic dilemma will later develop and further Nadere Reformatie (Further Reformation) in the 17th century of the Netherlands.

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