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치료적 공연의 배역선정 사례연구 - 옛 이야기 활용을 중심으로

(주)학지사
최초 등록일
2017.04.17
최종 저작일
2016.12
41페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국연극예술치료학회 수록지정보 : 연극예술치료연구 / 6권
저자명 : 현미자

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 치료적 공연과 이야기 및 역할의 관계
Ⅲ. 참여자/배우의 배역선정 사례
Ⅳ. 결론

한국어 초록

본 연구는 극단 이후의 치유연극 만들기 프로젝트 ‘다시-살다’공연에서의 참여자/배우의 배역선정과정을 면밀히 살펴보았다. 치료적 공연에서 배역선정은 그 자체가 참여자/배우 연극치료 작업과정이다. 따라서 치료 작업과정에서 이야기의 활용은 집단에 맞게 선정되고 활용되어야 한다. 왜냐하면 치료적 공연은 참여자/배우의 삶에 유익한 역할이 선정되어야 하며 그러기 위해서는 참여자/배우의 역할체계를 파악하고 참여자의 문제해결을 위한 역할확장과 역할취득과정이 이루어져야 하기 때문이다. '다시-살다'에서 참여자들은 20대 후반에서 50대 초반의 9명의 여성 집단에 맞는 이야기로 콩쥐팥쥐와 심청전 이야기가 활용되었다. 콩쥐 팥쥐 이야기는 결핍된 요소가 보완되는 과정에서 드러나는 여성의 자기실현 과정이기도 하다. 연극치료의 역할이론 관점에서 보면 콩쥐와 반대역할로서 팥쥐와 팥쥐 엄마를 경험함으로써 역할을 통합해나가는 과정으로 볼 수 있다. 또한 심청의 이야기는 죄책감이 많고 사회에 유익한 활동을 하고자 하는 소망이 내재된 참여자들이 많아 선택되었다. 역할취득은 연극치료 작업과정에서의 동일시, 투사, 전이의 과정을 거쳐 이루어진다. 본 연구는 구체적 사례를 통해 치료적 공연에서의 배역선정은 치료 작업 과정일 수밖에 없으며 치료 작업 과정에서 역할취득내적과정인 동일시, 투사, 전이가 작업과정에서 어떻게 일어나는지 구체적 사례를 통해 살펴봄으로써 다른 치료적 공연에서의 배역선정의 방향을 미약하게나마 제공할 수 있다는데 의의가 있다. 또한 참여자/배우의 동의를 얻어 치료사의 분석만이 아니라 참여자의 진술과 함께 파악하는 사례연구라는 점에서 의의가 있다.

영어 초록

The aim of this study is to look closely into the participants/the actor’s process of selecting role from a play ‘Live-again’ which is a therapeutic play project from drama company ‘Ehoo’. In a therapeutic play, participant’s/actor’s process of choosing a role is a crucial part of therapeutic performance itself. Therefore, in the process of therapeutic play, the use of the story must be selected and utilized according to the target group. This is because therapeutic performance must consider each individual’s role as having the positive effect on their lives. To achieve this goal, we must have deep understanding of the system of the role for each participant/actor and must create expansion of each role as well as process of role acquisition to solve their problems.
The participants of ‘Live-again’ are 9 women ranging from late 20’s to early 50’s and selected folk tale ‘Sim-Chung-Jun’ and ‘Kongji and Patzzi’, which are considered as suitable stories for them. ‘Kongji and Patzzi’ also refers to women’s process of recovering feminity through complementing the deficient factors in inner-self. According to the role theory in dramatherapy, Kongji realize the opposite side and integrate her characters with playing the role of Patzzi and her mother Also, the story ‘Sim-Chung’ was selected because the majority of the participations hold a lot of guilty feeling inside and hopes to contribute beneficial activities to the society. In a process of therapeutic play, acquiring a role is achieved through the consecutive precess of identification, projection and metastasis.
This study shows through concrete case that the selection of role in a therapeutic play can only be a process of treatment. This study holds its meaning in which it shows process of treatment closely though specific case study that how the treatment process of identification, projection and metastasis happens to faintly provides other therapeutic play the direction in selecting roles. this case study is important because the therapist analyze a case in point with the statement and consent of the participant.

참고 자료

없음

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