일제 강점기 최승희의 공연 활동의 의의와 그 평가-1936년 히비야 공회당에서의 무용 공연을 중심으로-

최초 등록일
2017.03.27
최종 저작일
2017.02
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서지정보

발행기관 : 한양대학교 우리춤연구소 수록지정보 : 우리춤과 과학기술 / 36권 / 9 ~ 39 페이지
저자명 : 김규도

한국어 초록

히비야 공회당은 1930~1940년대 음악 예능, 언론, 교육 등 이벤트의 장으로 활용되며 당시 수많은 유명 아티스트들이 이곳에서 공연을 하면서 세간의 주목을 모으기도 하였고, 중일전쟁과 태평양전쟁 초기에는 정치적인 집회가 수없이 열린 장소이기도 하다. 또한, 단순한 연주회장으로서의 기능을 넘어서 정치적, 문화적 정보를 제공하는 미디어 이벤트의 거점이기도 했다. 당시의 히비야 공회당은 집회 시설로서의 공회당과 오락시설로서의 공회당이라는 정치성과 오락성을 동시에 띤 공공시설이었다. 최승희는 히비야 공회당에서 1936년 10월 22일부터 24일까지 제3회 신작 무용 발표회를 개최했는데, 이때는 이미 일본 제일의 무희로 자리매김하고 있었고 일류 무용가로서의 명성도 상당히 높아진 상태에서 이루어진 발표회였다. 당시 2・26사건의 여파로 많은 예술 행사가 취소되는 사회적 분위기가 이어지고 있던 와중에, 무용계에서는 최고의 인기를 구가하던 최승희의 공연을 계기로 분위기 전환을 기대하고 있었다. 제3회 발표회에 대한 무용평은 공연이 끝나자마자

영어 초록

The Hibiya Public Hall was used in the 1930s and 40s as a place for music, entertainment, press, education and other events. At that time, many famous artists would also perform here, which made the venue famous. Meanwhile, early in the Sino-Japanese War and the Pacific War, the Hibiya Public Hall became a place where many political assemblies took place. Choi Seung-hee made three newly choreographed dance performances in 1936, and by this time was already recognized as the best dancer in Japan. Soon after the performances, a dance criticism was published in newspapers, but the reviews were not as favorable as before. However, such critics were usually of Western performances, and the reviews stated that the performances of "Korean Dance," "Trio," and "Arirang," still displayed identity with ethnic color. As the performance was very much like a trial presentation for overseas concert tours that would proceed the following year, She was given another chance to reestablish herself in the world of art, and it was seen in a positive light as it became an opportunity for Koreans to reflect on their national consciousness.

참고 자료

없음

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