게임 셧다운제에 대한 부모들의 다양한 인식과 자녀들의 올바른 게임 이용을 위한 사회문화적 개입 전략

저작시기 2012.03 |등록일 2017.03.25 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국청소년학회 수록지정보 : 청소년학연구 / 19권 / 3호
저자명 : 김지연, 도영임

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한국어 초록

2011년 게임 셧다운제가 국회 본회의를 통과하면서, 아동·청소년에 대한 게임 이용 규제가 사회적 문제로 제기되었다. 그러나 핵심 이해 당사자인 부모들이 이 문제를 구체적으로 어떻게 인식하고 있는지는 체계적으로 탐색되지 못했다. 본 연구에서는 부모들이 가진 자녀들의 게임 이용, 셧다운제 및 가능한 대안들에 대한 다양한 인식을 이해하기 위해 온라인 초점 그룹 인터뷰를 실시하였다. 연구 결과, 셧다운제에 대한 부모들의 인식은 8가지 서로 다른 패턴으로 구분되었다: 현실 적응론, 인지 부재론, 합리적 대처론, 유해 매체론, 가정 책임론, 기업 책임론, 개인 선택론, 공동체 책임론. 각각의 인식 유형은 셧다운제에 대한 태도, 게임 유해성에 대한 인식, 게임 과몰입 해결 전략에서 서로 다른 특징을 보였다. 한편, 다양한 부모 인식의 심층 구조에는 게임에 대한 인식, 부모-자녀 관계, 청소년 자율성에 대한 사고방식, 사회 문제 책임 주체에 대한 인식 등이 관련되어 있었다. 본 연구의 결과는 셧다운제를 둘러싼 부모들의 다양한 인식이 자녀의 게임 과몰입 문제나 셧다운제 실행 그 자체뿐만 아니라 디지털 문화의 확산 및 사회 변화에 대한 부모들의 인식, 부모-자녀 갈등을 포함한 세대 차이와 청소년 자율성에 대한 부모의 기대, 그리고 사회 문제 해결 주체에 대한 인식 차이 등이 반영된 사회문화적 현상임을 보여준다. 이는 향후 아동·청소년의 게임 과몰입 현상에 보다 효과적으로 대처하기 위해서는 셧다운제와 같은 법제도적 차원뿐만 아니라 부모와 가족 및 사회문화적인 맥락에서 이 문제에 다각적으로 접근해야 할 필요성이 있음을 시사한다.

영어 초록

Recently, as ``Online game shutdown system`` was passed in the Assembly plenary session, restricting playing online games by children and adolescents has become a social issue. This study was conducted in an attempt to figure out various perceptions that parents have about their children`s playing online games and ``Online game shutdown system``. As a result, the perceptions of parents can be divided into 8 different patterns: adaptation to reality, absence of recognition, reasonable management, harmful medium, family responsibility, company responsibility, individual choice, and community responsibility. Each type of perceptions shows its own distinct characteristics regarding the attitude towards ``Online game shutdown system``, understanding on online games, understanding on parent-child relationship, the attitude towards adolescent autonomy, locus of control, and the solutions on online game overindulgence. The results show that the ``Online game shutdown system`` to take effect only represents the opinion of a small portion of parents having a particular view rather than reflects that of the majority of parents. In addition, this study shows that a lot of social controversy over the ``Online game shutdown system`` is a complex phenomenon reflecting different understandings on digital culture spread and social changes, a generation gap including parent-child discord, and different perceptions on locus of control, as well as online game overindulgence. This result suggests that not only legal and institutional approaches but also sociocultural and multidirectional ones are required in order to effectively deal with the online game overindulgence of children and adolescents in the future.

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