엔씨소프트의 글로벌 시장 전략

저작시기 2016.12 |등록일 2017.02.17 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 29페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국국제경영관리학회 수록지정보 : 국제경영리뷰 / 20권 / 4호
저자명 : 최진아

목차

I. 서론: 2016년의 엔씨소프트
2. 한국 게임산업의 구조 변화와 엔씨의 해외사업 전개과정
3. 지역별 전략 및 성과
4. 결론
참고문헌
Abstract

한국어 초록

엔씨소프트는 설립 3년 차에 해외진출을 시작하여 4년 만에 북미, 유럽, 일본, 중국, 대만, 태국 등에 판매 자회사와 6개의 게임개발 스튜디오를 가진 명실상부한 글로벌 기업이 되었다. 2009년과 2012년에는 총매출의 44%를 해외에서 얻을 정도로 해외에서 성공했으나, 2015년에는 이 비중이 36%로 줄어들었으며, 매출액 자체도 감소하였다. 그 이유는 게임산업에서 경쟁이 심화되고, 온라인게임의 수명주기가 점점 짧아지고 있기 때문이다. 각 지역 시장별 실적을 보면 엔씨소프트는 북미 및 유럽 시장에서 성공을 거두고 있으나, 소수의 게임에 대한 의존도가 높으며 이 때문에 실적의 기복이 심하다는 점이 약점으로 지적되고 있다. 또한 엔씨소프트는 경쟁사들이 큰 성공을 거둔 중국에서 별다른 실적을 올리지 못했는데, 엔씨의 게임들이 중국에서 선호하지 않는 서양식 판타지인데다, 중국 정부의 견제, 그리고 현지 합작 파트너와의 커뮤니케이션이 원활하지 않았던 점 등 여러 문제가 있었기 때문이다. 최근 모바일게임의 시장이 성장함에 따라, 엔씨소프트는 경쟁사 및 해외 파트너와의 전략적제휴와 인수합병을 통해 계속 새로운 모바일게임들을 출시하면서, 국내외에서 매출을 증가시키려고 노력하고 있다.

영어 초록

NCsoft, which was founded in 1997, has grown to be one of the biggest companies in the Korean game industry. The company has aggressively pursued globalization since 2000, founding subsidiaries in the U.S.A., Taiwan, Japan, China, Thailand, and Europe. It also built seven game development studios in the mid-2000s in Korea, China, Japan, and the U.S.A. Its overseas sales consisted of 44% of total sales in 2009 and 2012 at the peak. But by 2015, the percentage of foreign sales fell to 36%, and the overall sales of the company was on the decline. The growing competition in the Korean and global game industries shortened the life cycle of the games, which made the operation of the company much less profitable. NCsoft gained success in the North American and European markets and these markets are highly important for the company. Nevertheless, it lacks major hit games in the American market except for Guild Wars 1 and 2. For this reason, the company is considered to have a lot of ups and downs in the U.S.A. NCsoft also failed to establish itself in China, which was the fastest growing market, whereas its rival Nexon and Smilegate had huge success there with their localized games. Among the reasons were the facts that NCsoft’s games are Western medieval fantasies unfavored by the Chinese people, that NCsoft failed to actively deal with the complaints of local customers, that it had problems communicating with its local partner, and that the Chinese government held the company in check. Currently NCsoft is trying to recover its position in Korea and increase sales in China and other countries by offering new mobile games. In order to develop mobile games, it is forming strategic alliance partnerships with its rival companies and foreign licensing partners, while acquiring a mobile game developing studio and building a new studio in the U.S.A.

참고 자료

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