슈베르트와 비더마이어시대 빈의 술노래의 정치학

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서지정보

발행기관 : 이화여자대학교 음악연구소 수록지정보 : 이화음악논집 / 20권 / 3호
저자명 : 피터브로드웰 ( Peter M. Broadwell )

없음

한국어 초록

그 짧은 생애동안 수많은 작품을 작곡했던 프란츠 슈베르트는, 술과 직접적으로 관련된 성악곡을 20여 곡 작곡했다. 이 작품들은 그 기본적인 주제 외에도, 슈베르트의 다른 가곡들에서 나타나는 주제들, 즉 사냥, 전쟁, 방랑 등 근본적으로 다른 주제들을 다룬 작품들과 음악과 가사 모두에서 여러 가지 공통점을 보여준다. 특히, 남성중심적 그룹의 쾌활함과 자신감 넘치는 표현이 낭만주의자 특유의 죽음에의 예감과 병치되어 있다는 점이 그러하다. 더욱이 이 작품들이 특별한 또 다른 요인은 그 작곡시기로, 그중 3곡은 젊은 슈베르트의 `기적의 시기`라 불렸던 1815-16년에 작곡되었고, 나머지는 그로부터 9년이 지난 뒤인 말년에 작곡되었다. 이처럼 독특한 작곡 시기는, 흥미롭기는 하지만 궁극적으로는 중요하지 않은 참신함에 불과하다고 평론가들의 주목을 받지 못했던 이 하위장르 성악작품들이 실제로는 작곡가의 생애와 작품세계에 대한 새로운 시각을 열어줄 수 있음을 암시한다. 슈베르트 초기에 작곡된 “술노래” 작품들은, 그가 속해 있던 젊은 학생들로 구성된 “교양을 위한 모임”(Bildung Circle)과 관련되어 있다. 그의 술노래들은, 이 모임의 쾌활한 성격과 이 모임의 멤버들이 신봉했던 낭만주의 문학의 미학을 반영하고 있다. 슈베르트 역시 낭만주의 미학을 음악으로 구현하는 것에 헌신했다. 슈베르트의 술노래가 작곡된 시기에서 10년에 가까운 공백이 있었던 것은, 나폴레옹의 패배 이후 빈 사회에 감돌았던 정치적 억압과 불안의 분위기와 관계가 있다. 이 시기 빈 사회의 음악 생활은 대부분 사적인 살롱 콘서트에 치중되었다. 그 유명한 슈베르티아데 역시 이러한 경향에서 기인한 것으로, 이들은 술노래보다는 보다 “점잖은” 음악을 즐겼다. 마지막으로, 슈베르트의 “술노래”(특히 마지막으로 작곡된 노래들)과 보다 큰 규모의 작품들, 그리고 다른 작곡가들의 작품 사이에서 나타나는 음악적 유사성은, 그의 술노래들에 대한, 그리고 그의 독특한 음악적 낭만주의에 대한 보다 깊이 있는 이해를 가능하게 한다.

영어 초록

Franz Schubert wrote at least 20 vocal works over the course of his brief but compositionally prolific life that are directly concerned with the consumption of alcohol. In addition to their basic subject matter, these Trinklieder share many musical and textual features that mark them as similar to but ultimately distinct from Schubert`s songs on related topics, such as hunting, war, and life outdoors: specifically, their expressions of male-dominated group joviality and an overall buoyant character despite their frequent, Romanticist juxtapositions of merriment with the omnipresent specter of death. Further distinguishing these works is their unusual temporal distribution, with all but three composed around the young Schubert`s “miracle year” of 1815-16 and the rest written near the end of his life following a nine-year pause. This curious timing suggests that a sub-genre of songs often dismissed by commentators as interesting but ultimately inconsequential novelties actually can yield new insights into the composer`s life and works. Schubert`s early burst of Trinklieder composition corresponded to his membership in the “Bildung Circle” of young students, and his drinking songs reflect the relatively carefree spirit of these gatherings and its members` devotion to the Romantic literary aesthetic, as well as Schubert`s contributions to its emerging musical manifestations. The nearly decade-long gap in Schubert`s Trinklieder output likewise correlates with the climate of political repression and suspicion in Vienna following Napoleon`s defeat; musical life largely turned to private salon concerts, including the legendary Schubertiades, which involved mixed company and generally lent themselves to more “respectable” music than drinking songs. Finally, a consideration of musical similarities between Schubert`s Trinklieder -particularly his last few songs of this type- and more substantial compositions in his oeuvre as well as those of other composers can yield further insights into these works and Schubert`s distinctive brand of musical Romanticism.

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