〈무진기행〉의 공간성과 근대주체의 감수성

저작시기 2016.06 |등록일 2017.02.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국현대소설학회 수록지정보 : 현대소설연구
저자명 : 송은정

목차

요약
1. 들어가며
2. 동일성의 시선을 내재화한 나르시시즘적 주체 윤희중
3. 근대 주체를 흔드는 무진의 공간성 세 가지
4. 경계의 틈, 무진에서 보인 주체의 감수성
5. 나오며
참고문헌
〈Abstract〉

한국어 초록

1960년대 한국사회는 산업화가 가속화되면서 많은 것들이 규격화, 계량화를 거쳐 거래 가능한 상품으로 동일화되었다. 주체의 내면도 이러한 산업화의 획일성에 종속되어 새로운 기준에 부응할만한 동일자의 인격을 구축하게 된다.
〈무진기행〉의 윤희중은 이러한 동일화된 인격을 지닌, 타자성을 의식하지 못하는 나르시시즘적 주체이다. 무진을 찾은 윤희중은 ‘나’ 중심의 서술방식을 통해 타인과의 차이가 아닌 자신과의 공통점만으로 타자를 인식하는 ‘동일자의 폭력적’인 관점을 보여준다.
이런 나르시시즘적 주체의 내면은 무진이란 공간으로 이동해 오면서 섬세한 감수성의 결을 드러낸다. 무진이란 공간은 윤희중이란 근대 주체를 흔들리게 하는 상징적 요소와 장치들이 배치된 곳으로, 윤희중의 감수성을 표출할 수 있도록 창조된 공간이다.
본고는 나르시시즘적 주체의 면모와 근대주체의 흔들림과 감수성을 추동하는 무진의 공간적 특성을 살펴보았다. 2장에서는 ‘나’의 반복적 사용이 두드러진 문장들이 가져다 준 효과와 그로 인해 형상화된 주체의 특성을 파악했다. 3장에서는 무진을 이완의 공간, 비가시적 공간, 혼재와 유보의 공간으로 파악하고, 이러한 공간적 특성이 어떻게 윤희중 내면의 흔들림과 연결되는지 살펴보았다. 4장에서는 무진이란 공간과 그 안에서 보인 근대주체의 미결정적이고, 유보적인 내면이 탈주의 틈이 될 수 있음을 분석해 보았다.
나르시시즘적 주체는 무진을 찾으면서 형성과 고착을 멈추고 안개 속에서 일탈을 감행하기도 하며 일체의 책무나 선택과 결정을 유보할 수 있게 된다. 그런 의미에서 무진이란 공간은 탈주의 틈을 지닌 경계의 공간이라 할 수 있다.

영어 초록

During 1960s in Korea, as industrialization was accelerated everything became uniformity as tradable merchandise through standardization and quantification. A Subject’s inside also became subordinated to the uniformity of industrialization and it built an identical character which might gratified by the new standards.
‘Yun Hee Jung’ in ‘Mujingihaeng’ was a ‘narcissistic subject’ who had the uniformity personality and he could not aware ‘otherness’. I The description centers round on ‘I’ shows a violent standpoint of ‘Yun Hee Jung’ who only could aware the others through something in common – not difference – between him and the others.
The inside of ‘narcissistic subject’ showed delicate sensitivity as he moving into ‘Mujin’ and staying in it. The space ‘Mujin’ was created as a scene to let ‘Yun Hee Jung’ unleash his sensitivity, by placing symbolic elements and apparatus which could sway a modern subject.
This study focuses on the characteristics of a ‘narcissistic subject’ and spatial natures of ‘Mujin’ which caused sway and awaked sensitivity of a modern subject. Chapter 2 is about the effectiveness of the sentences repeatedly using “I” and characteristic of the subject which was embodied by the sentences. On chapter 3, ‘Mujin’ is defined as a space of laxity, obscurity, indiscrimination and suspension, and analyzes how this spatial attribution connected to the internal sway of ‘Yun Hee Jung’. Chapter 4 shows that the space ‘Mujin’ and undetermined and suspended inside of a modern subject in ‘Mujin’ could be a blind side for escape.
By visiting ‘Mujin’, the narcissistic subject could stopped formation and adherence, tried a deviation in the mist, and suspended all responsibilities, choices and decision makings. So in that sense, ‘Mujin’ is a boundary space with a blind side for escape in it.

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