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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보 / 30권
ㆍ저자명 : 김연희, 이보희
ㆍ저자명 : 김연희, 이보희
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. 버추얼뮤지엄
Ⅲ. VR과 문화경관
Ⅳ. 맺음말
한국어 초록
본고에서는 이제 막 시작된 VR시대를 맞이하여 앞으로 문화예술분야에 큰 변화를 갖고 오게될 버추얼뮤지엄과 디지털문화경관의 특징 및 발전방향에 관하여 연구해 보고자 한다. 우선 VR
시장의 성장세와 전망을 통계로 정리하였으며, 선행연구조사를 통해 버추얼뮤지엄과 디지털문화유
산의 개념 및 주요 특징을 구체적으로 살펴보고자 하였다. 끝으로 VR 산업이 뮤지엄의 발전을 위
해 활용될 수 있도록 현실적인 정책 방향을 제시하는 것에 그 목적을 두고자 하였다.
최근 스마트폰에 이어 차세대 플랫폼으로 각광받고 있는 VR(Virtual Reality)은 각종 산업에서
최고의 콘텐츠를 제공해 줄 수 있는 유망주로 급격히 부상하고 있다. 이러한 VR 산업은 뮤지엄에
도 큰 영향을 미치게 되었고 마침내 버추얼뮤지움(Virtual Museum)이라 불리는 새로운 형태의 뮤지
엄이 등장하기에 이르렀다. 또한 VR은 일종의 “디지털 경관”이라 불릴 수 있는 새로운 문화경관을
탄생시키며 박물관과 문화경관의 경계를 넘나들면서 점차 그 영역과 활동분야를 확장해 나가고
있다. 이러한 디지털 문화유산은 문화, 예술, 역사 뿐 아니라 지리, 과학 등 다양한 분야의 교육과 연구 조사에도 큰 반향을 불러일으키게 될 것이 분명하다
영어 초록
This paper looks at virtual museums that will bring great changes in culture and artfield in the 21st century to discover how a suitable systems supprts effective
distribution and utilization of digital cultural asset. The purpose of this paper is to
suggest a realistic and rational system to lead development of museums based on the
researches of virtual museum.
VR, Virtual Reality, has recently taken center stage as the best platform to provide
content for various industries and public interest in VR also has soared up. This new
trend influences museums, too, leading to a birth of new form of museum, so called
Virtual museum.
As known for IT leader, Korea has been vigorously producing new digital cultural
assets. National Museum of Korea, National Museum of Modern and Contemporary art
Korea, Seoul History Museum and SAVINA Museum have actively introduced
exhibition services that applied VR technology and in 2015, Nexon computer museum,
the first 360 degree virtual museum in Korea opend.
Those museums that have taken VR technoligy created new cultural landscape -
“Digital landscape”, extending boundaries of museum and cultural landscape. Digital
cultural landscape created by VR technology can be applied for various usages, not
limited to exhibition but also used for other industries such as travel, tour and research
and study of related fields. Government sectors pay attention to the potentioal growth
of VR technology and provide multiple supporting plans to vitalize VR industry.
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