여성주의적 개입의 한 사례 - 메리 켈리의 < 산후기록(Post-Partum Document), 1973~1979 >

최초 등록일
2017.01.17
최종 저작일
2017.01
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서지정보

발행기관 : 한국미학회 수록지정보 : 미학 / 82권 / 4호
저자명 : 양효실 ( Yang Hyosil )

한국어 초록

2세대 개념 미술가 중 한 사람인 메리 켈리는 자신의 설치작품 <산후기록>을 “엄마로서의 나의 경험, 그리고 그 경험에 대한 여성주의자의 분석”으로 간주한다. 1973년에 시작되어 1979년에 끝난 <산후기록>은 6개의 섹션, 135개의 단위로 구성된 설치작품이다. 본 글은 메리 켈리가 “나의 이야기도, 어머니의 이야기도 아닌, 1970년대 일어난 영국 여성 운동 내부 여성주의 논쟁에 대한 일종의 연대기”라고 평가한 <산후기록>의 역사적 의의를 분석한다. 메리 켈리가 속한 영국 여성주의 집단은 마르크스주의에서 정신분석으로 분석틀을 바꾼 특이한 과정을 갖는다. 초기 그들의 쟁점은 `성적 노동 분업`이었지만 곧 `성차`나 `여성 심리`가 중요 쟁점이 된다. 그러나 프로이트와 라캉에 대한 이들 여성주의자들의 전유는 남성 이론가들에 충실하기 위해서가 아니라, 인용하되 그들을 여성주의의 관점에서 해체하기 위해서였다. 메리는 라캉의 상상계 도식에 할당된 유아의 나르시시즘적 동일시 경험을 여성의 나르시시즘과 겹쳐지도록 구성함으로써, 즉 유아의 관점에서는 임박한 상징계로의 진입과 그것에 필요한 상상계적 동일시의 경험을 “아이와의 관계에서 주이상스를 발견하는, 적어도 일시적으로 아버지-의-법을 위반하는 여성”의 경험과 함께 구성함으로써 지금까지는 단지 `기능`으로 간주되었거나 자연적 능력으로 간주된 모성의 경험을 여성의 욕망, 불안, 쾌락을 가시화했다. 그러나 메리는 자신의 설치 작업을 물리적 현존의 지표들―기저귀, 아이와의 대화를 녹음한 뒤 필사한 글, 석고로 뜬 유아의 손, 흔적으로서의 글쓰기―로 구성함으로써 `문화적 여성주의`와는 거리를 두려고 했다. 여성의 경험, 여성의 몸을 재현한 문화적 여성주의와 달리 메리 켈리는 여성은 문화적 구성물임을, 남성적 이데올로기로서의 상징계에 개입하고 차이를 만들어내는 `부정적` 자리임을 보여주려고 했다.

영어 초록

Mary Kelly`s installation < Post-Partum Document > is, according to her, "not my story, or the mother`s story, but a kind of chronicle of feminist debates within the women`s movement in Great Britain during the 1970s". Started in 1973 and ended in 1979, PPD consisted of 6 sections and 135 units and was published in the form of a book in 1983. In this essay, I try to understand the historical significance of PPD in regard to the feminist intervention in the ideology of maternity. First influenced by Marxism, feminist groups to which Mary Kelly belongs, finally went to the unconscious of Freud, and chose, instead of the sexual division of labour, the sexual difference or feminine psychology as their main issue. But their appropriation of Psychoanalysis was not for affirmation of it but for deconstruction or parody. Through PPD, Mary Kelly made visible the maternal experience as a feminine desire, anxiety and pleasure, by weaving together the imaginary identification of an infant of Lacan`s mirror stage and the maternal experience "which finds jouissance in relation with the child, at least temporarily transgressing the law-of-father". Mary Kelly, however, used indexes of the physical presence, for example, diapers, writings of the record of conversation between mother and her son, or the scribblings of him, so that she may took distance from cultural feminism, which privileged the feminine/female experience and body for the feminist representation. In sharp contrast to cultural feminism, Mary Kelly regards the feminine or the maternal as a signifier only existing within the problematic, not as a pure entity or an essence beyond ideology.

참고 자료

없음

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