연구논문 : 원불교의 생명보호 운동 연구

등록일 2003.07.10 | 최종수정일 2016.07.19 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 23페이지 | 가격 5,800원
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서지정보

발행기관 : 한국종교교육학회 수록지정보 : 종교교육학연구 / 12권
저자명 : 강성경(Seong Gyung Kang)

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한국어 초록

원불교의 생명윤리는 사은사상에서 구체적으로 제시되고 있다. 사은은 우주의 생성원리이며 생생약동하는 한 기운으로 만물을 생성시키며 모든 생명체를 변화 발전시키는 원동력이다. 소태산은 이 세상의 모든 존재가 한기운, 한생명으로 이루어져 있다는 생명관을 제시하고 있다. 사은은 생명의 뿌리이고 상생상화의 호혜적 기운을 내포하고 있다. 또한 순환하는 인과의 고리를 설명한 것이므로 이것은 곧 생명문화를 조성하는 터전이 되는 것이다. 이러한 인식의 바탕위에서 생명보호 운동을 위한 지은보은의 실천이 가능하다고 보는 것이다. 그리하여 원불교 교당은 생명문화 정착을 위한 교두보가 되어야 하며, 각 기관에서는 절제와 소비의 균형을 보여 주어야 하고, 우리 사회는 순환과 생명의 공동체 정신을 정립해야 할 것이다. 또한 정부에서는 앞으로 다가올 생명윤리 문제의 심각성에 대응하여 생명윤리 기본법안이 제정되어야 할 것이다.

영어 초록

The detailed features of Won Buddhism`s life morals can be glanced at in the perception of Fourfold Grace. The Fourfold Grace stands for the source of universal creation and vital energy as a force generating all things and activating and transforming all living creatures. So-t`aesan, the Great Master, introduced his view on life, maintaining that all existences on the earth were originated from one force and one life. He believed that the Fourfold Grace as the origin of life is containing the interactive forces of reciprocal life and harmony. He viewed them as a fundamental for cultivating the life culture, referring them to the chain of cause and effect in a cyclic process. On the basis of his life morals, it is believed that the Aware-ness and Requital of Grace can be practiced in line with the movement of life protection. In this sense, a temple of Won Buddhism must serve to the function of bridgehead to establish life culture on. All organizations should, thus, try to realize the balance of moderation and consumption. Furthermore, our society as a whole should be able to develop the community spirit linked with cycle and life, while the government should fulfill its role by enacting the basic law of life morals in response to this seriously emerging issue.

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