기획논문 : 한국의 종교와 대학의 교양교육 ; 유교와 대학의 교양교육

등록일 2003.07.10 | 최종수정일 2016.07.19 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 24페이지 | 가격 5,900원
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서지정보

발행기관 : 한국종교교육학회 수록지정보 : 종교교육학연구 / 12권
저자명 : 이세현(Se Hyun Lee)

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한국어 초록

본 논문은 대학에서의 교양 교육과 유교와의 상관 관계에 대하여 종교 교육적 측면에서 고찰한 것이다. 교육은 단순한 지식의 전달과 기술의 습득만을 목적으로 하지 않고 그것들을 도구로 사용하는 주체인 인간의 인격 교육을 목적으로 할 때 철학의 영역과 종교는 만나게 된다. 유교에서 교육과 수양의 목표는 만물의 완성이다. 즉, 자신의 타고난 본성에 대해 자각하고 이를 계발하여 도덕적 완성을 이룬 인간과 사회를 만듬으로서, 자신만이 아닌 다른 존재 역시도 도덕적 인격을 함양하여 조화로운 인간을 형성하는데 있다. 유교의 중요한 교육 방법은 육예(六藝)인데 이것은 바로 교양과 인격을 갖춘 인간을 양성하고자 한 것이다. 한국에서는 삼국시대로부터 교과 과정을 통하여, 그 교육 목적을 이해할 수 있겠다. 『논어』와 『효경』 을 중심으로 하는 유교 경전의 교육은 인간 교육을 교육의 기본으로 삼은 교육 목표에 기인한 것이다. 이러한 유교적 교육은 인간학적 차원의 교육이라고 할 수 있다. 인간학적 차원의 교육에서는 윤리와 도덕이 개입된다. 이러한 차원에서 종교로서의 유교와 철학으로서의 유교가 만날 수 있는 접점이 형성된다. 즉, 종교를 통해 인간이 체험하는 성(聖)스러움 혹은 성스러운 존재에 대한 이해는 인간에게 어떤 행동을 구속하거나 명하는 성격을 지니며, 인간은 그 뜻을 헤아리고 깨닫고 받들며 살아가며 마침내는 인간이 걸어가야할 길 즉, 윤리를 규정하게 되는 것이다. 이처럼 이율배반적인 것처럼 이해될 수 있는 종교와 도덕(윤리)은 본질적으로 연관을 가지고 있으며, 상호 배척의 관계가 아닌 상호 보완의 관계가 성립한다. 현대의 학문과 교육이 지향해야 할 바는 사실 판단의 차원을 넘어선 가치 판단이다. 대학에서의 교양 교육은 고도화된 산업 사회에서 기능의 운용을 담당할 인간을 위한 것이어야 한다.

영어 초록

The study analyzes the relations between Confucianism and Cultural education in university in the aspect of religious education. The arena of philosophy is in accord with that of religion when education not only intends to simply convey knowledge and acquire skills but also aims at Education for Personality of human-being as the subject to make use of them as tools. In Confucianism, the goal of education and self-improvement [mental training] is to complete all creation. That is to say, it is to make human-being and society realize and enlighten ones own inborn character to accomplish moral completion, and furthermore form harmonious human being as other beings also foster their own moral personality. The key education means in Confucianism is the Six Method of Education(六藝) through which human beings become to be equipped with well-educated personality. In Korea, its educational purpose can be understood in the school curricula since the Three-Countries Period. The Confucius scriptures representative of Lunyu(論語) and Xiaoging(孝經) are based on the educational goal to cultivate human beings. This Confucius education comes under the kind of humanist education. Moral principles and morals are involved in the humanist education. In this ground, a point of contact is formed where Confucianism as religion meets with Confucianism as philosophy. That is, human-beings experience of holy and understanding of holy being through religion implies the constraint or order of some behaviors to human beings, and thus human-beings consider, understand and live with the implication and finally define moral principles, the way for human being to pursue. Like this, religion and morals [moral principles], which can be understood as antinomy, are fundamentally related in compensatory, but not conflict, mode. Modern scholarship and education should pursue the estimation of value over facts. Cultural education in university should work for human beings to take charge of functions in highly industrialized societies.

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