한국철학 : 퇴계 인식론의 현대적 의미 연구

저작시기 2001.01 |등록일 2003.07.10 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 29페이지 | 가격 6,400원
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서지정보

발행기관 : 동양철학연구회 수록지정보 : 동양철학연구 / 26권 / 33 ~ 61 페이지
저자명 : 이시온(Zi On Lee)

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한국어 초록

退溪 李滉(1501-1570)은 세계에 대한 앎을 의미하는 인식의 문제에 대해 格物과 致知 그리고 理到에 대한 설명을 통해 구체적으로 대답한다. 인식의 대상으로서 世界(事物)를 탐구하는 格物과 앎의 완성을 의미하는 致知 그리고 인식대상인 세계의 주체성과 인간과 세계의 관계성을 함께 논의하는 理到說을 통해 퇴계는 인식의 의미는 물론, 인간과 세계의 관계 나아가 세계 속에서 차지하는 인간의 의미에 관해서 함께 해명하고 있다. 퇴계의 인식론은 단지 朱子의 物格註를 어떻게 해석할 것인가의 차원을 넘어서, 이를 통해 내 앞에 놓인 세계를 이해하고 나와 세계의 관계를 해석하는 인식론의 본질적인 특징을 가지고 있음에 유의 할 필요가 있다. 그리고 퇴계의 인식론은 여기에서 한걸음 더 나아가서 인간과 세계의 관계를 共生의 관계 나아가서 相生의 관계로 보는 새로운 세계관을 세우는 데 도움을 줄 수 있다는 점에서 더욱 본질적인 의미를 가지고 있으며, 이를 하이젠베르크의 양자역학적 인식론과 비교하면서 구체적으로 살펴보았다. 따라서 퇴계의 인식론은 비록 시대를 달리하지만, 자연파괴로 인해 인간의 존립 자체를 걱정하는 현대인에게 세계를 바라보고 해석하는 인식의 문제에 대해 그 올바른 방향의 한 전형을 세우는 데 큰 도움을 주고 있는 것이다. 이처럼 오늘날에도 의미를 가지는 퇴계의 인식론은 현대적인 시각에서 새롭게 해석해볼 때 다시금 그 의미가 조명될 수 있고, 이 논문은 바로 이러한 관점에서 퇴계의 인식론을 현대적인 시각에서 해석해본 것이다.

영어 초록

The purpose of this thesis is co illuminate the contemporary meaning of Toegye(退溪 李滉, 1501-1570)`s epistemology. Toegye contended that the relation between `I`(subject of recognition) and `Nature`(object of recognition) have two faces on the recognition with his own epistemology. The first face is the separation of I and Nature on the recognition. The second face is the unity of I and Nature on the ontology. The chapter two explains these epistemological problems in Toegye`s epistemology. Toegye`s epistemological attitude is very characteristic. Toegye thought that there is no gap between I and Nature on the true natural recognition, because `the essence of I`(理)` and `the essence of Nature`(理) is essentially same. If we have this point of view like Toegye, we will have the very progressed viewpoint about the relation between humanbeing and nature. The chapter three syudys on these epistemological problems in Toegye`s epistemology. Toegyes epistemology has a special feature on the interpretation about the relation between I and Nature. And this viewpoint has special meanings to the western epistemology which has progressed from Rationalism of Descartes(1596-1650). From the Rationalism, the history of western epistemology has taken the viewpoint which the subject of recognition and the object of recognition are definitely separated and humanbeing is the owner of nature. These attitude of epistemology has been the cause of environment destruction. The chapter four deals these philosophical problems with the comparison of Toegye`s epistemology and W. Heisenberg (1901-1976)`s epistemology. The main section of the paper is organized these three chapter. The chapter one is the introduction, and the chapter four is the conclusion.

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