경계의 균열, 공생(共生)의 문화변용: 민족축제 "마당"을 통해본 교토(京都) 히가시쿠조(東九條)의 역사성과 장소성

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서지정보

발행기관 : 한국사회사학회 수록지정보 : 사회와 역사(구 한국사회사학회논문집) / 97권
저자명 : 이정은 ( Jeong Eun Lee )

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한국어 초록

이 글은 교토 히가시쿠조의 재일조선인 거주지역을 중심으로, 민족축제 ``히가시쿠조, 마당``이 어떻게 그들에 대한 차별과 억압을 새로운 문화로 변화시키고 있는지 그 ``과정``을 분석하는 데에 목적이 있다. 장소란 개인이나 단체의 경험이 투영되어 그들에게 의미로 인식되는 공간이라는 점에서, 이 연구는 크게 ``히가시쿠조의 역사적인 장소성``과 ``장소성을 강화하는 민족축제 마당의 의미``라는 두 축에 초점을 두었다. 히가시쿠조는 식민지기부터 노동력을 팔기 위해 모여든 조선인들이 해방 후``국제관광도시 교토`` 건설과정에서 방치되었다가, 지역주민운동으로 개발이 진행되어 현재까지도 재일조선인이 다수 거주하고 있는 곳이다. 1993년부터 시작된 ``히가시쿠조 마당``은 민족정체성의 확인이나 인정(recognition)을 받기 위한 공생론적 관점에서 나아가, 히가시쿠조의 장소성을 강화하는 축제로 기능하고 있다. 이 글은 일본의 재일조선인 거주지역 연구라는 하나의 사례연구를 넘어, 식민지와 냉전의 경험을 공유하고 있는 동아시아의 이동의 역사가 어떤 형태의 변화를 만들어 가며 새로운 문화를 모색하고 있는지 그 형태를 추적·분석하는 의미가 크다.

영어 초록

The purpose of this research is to analyze the process in which the ethnic festivals in Kyoto Higashi-Kujo in Japan conveys how oppressed and discriminated the Korean-Japanese(Zainichi) are, and this would lead to a new culture. Particularly, I focus on the historical locality of Higashi-Kujo and the meaning of "Ethnic Festival Yard" which has to be strengthened. The area shows that the experiences of every individual are recognized and projected. During the colonial period, the Chosun people were gathered in this place for employment as laborers. After the liberation, ``Kyoto`` had been developed by the Japanese government as the international tourist city. Unfortunately, they were excluded from the process of forming this local development. In this case, the residents movement would like to include the Japanese and the Zainichi together in the process which would change their living conditions. The Ethnic Festival Yard, started in 1993 in Higashi Kujo, confirmed and recognized the ethnic identity of the mutual relationship between Japanese and Koreans. Furthermore, I found that this locality plays a very important role in the festival. Beyond this case study about Korean-Japanese dwelling area, it is significant to scrutinize their historical experiences during the colonial period and Cold War as well as the East Asian countries, in which this ensued changes to form a new culture.

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