이미지의 긍정의 변증법

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서지정보

발행기관 : 한국미학예술학회 수록지정보 : 미학 예술학 연구 / 48권
저자명 : 이지현 ( Ji-hyun Lee )

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한국어 초록

이 논문은 이미지의 실재성에 변증법적 골격을 부여하고자 연구되었다. 베르그송의 이미지론과 헤겔의 변증법은 논문의 중요한 개념적 토대가 된다. 기존의 헤겔의 변증법에 대한 정태적인 형식논리와 방법론이라는 관점에서 벗어나 그것의 역전의 논리를 펼쳐 새로운 가능성을 발견하고자 한다. 예컨대 변증법 내부에 존재하는 지속의 원리를 통해서 시간성과 운동성을 함축한 존재론적 운동으로 되살리는 것이다. 여기서 시간은 개념적인 표상이 아니라 경험적이고 체험적인것을 말하며, 그것은 우주적인 지속이다. 사물은 지속 안에서 그 자신으로 존재한다. 그리고 지속은 사물의 형태변화를 통해서 증명된다. 사물의 본질은 사물의 표면, 즉 이미지를 통해서 드러나며, 시간적인 것과 정신적인 것, 성스러운 것, 꿈들, 창조적인 것 등이 교차하는 영도성의 차원에서 드러난다. 또한 이미지는 실재적이고 구체적이며 감각적인 것이며, 지속이라는 독특한 존재 방식을 위에서 실존한다. 그리고 이미지의 변증법은 그러한 지속의 미분적인 존립에 관한 것이다. 이미지의 긍정의 변증법은 부정의 변증법과 3항의 변증법의 한계를 넘어서 알랭 바디우의 4항의 변증법을 모델로 성립되었다. 긍정의 변증법은 해체의 시대 이후에 도래하는 새로운 가능성으로서의 사건을 긍정한다. 사건은 기존의 구축된 세계와는 다른 방향 전환이기도 하다. 그럼에도 불구하고 긍정의 변증법은 전통을 보수적으로 긍정하고, 새로운 가능성으로서의 사건을 긍정하는 이중의 긍정형식이다. 즉, 이것은 총제적인 부정성을 극복하는 것이며, 전통과 새로운 가능성을 동시에 긍정하는 것이다.

영어 초록

This essay has been prepared with an aim to grant the system of dialectics to the reality of image. Bergson``s Image theory and Hegel``s Dialectics are important conceptual foundations of this study. In this study, new possibilities are discovered with the logic of its reversal away from the point of view that is a static formal logic and methodology for the existing Hegel``s dialectics. For example, this study evokes an ontologistic movement that implies time and mobility through the principle of duration existing inside of dialectics. In this study, time is not a conceptual representation but a something experiential, and is universal duration. Things exists themselves within duration. And duration is certified by metamorphosis of the things. The nature of things is revealed the surface of things, that is, the image, and it is the zero degree level of leading which intersects the time, the spiritual, the sacred, dreams and the creative. In addition, the image is realistic, concrete and sensible, and it works on the unique way of being called “Duration.” And dialectics of the image is about a differential existence. the affirmative dialectics of image was established by the dialectic in the four terms of Badiou as a model beyond the limits of the negative dialectics and the dialectics of three terms. The affirmative dialectics affirms a event as a new positive possibility coming after the era of disassembly. The event is also the case of switching direction which is different from the built existing world. Nevertheless, the affirmative dialectics is a double form which affirms tradition conservatively and the event as a new possibility. That is, it is to overcome overall negativity and affirms tradition and new possibilities at the same time.

참고 자료

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