담장 문화를 통해 본 한(韓) 민족의 다문화 감수성 연구(Ⅰ)

저작시기 2016.07 |등록일 2016.09.08 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 새한철학회 수록지정보 : 철학논총 / 85권
저자명 : 김영필

목차

[한글 요약]
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 맺음말
참고 문헌
[Abstract]

한국어 초록

본 연구는 한국 전통 건축의 담장문화를 중심으로 한민족의 정체성을 연구한다. 한국전통 담장은 경계 짓기를 싫어하는 자연을 닮아 있다. 한국 담장에는 습관적으로 만들어 놓은 인위적 경계를 허물고 자연과 소통하려는 지향성이 재현되어 있다. 필자는 조선시대 건축 담장 공간에 육화된 다문화적 감수성을 재구성한다. 특히 퇴계와 남명 그리고 한강으로 이어지는 영남의 문화적 벨트에서 그 단초를 확인하고자 한다.
본 연구는 한민족의 정체성을 한국 전통 건축의 담장 문화 속에서 재구성하는 것이다. 필자는 ‘16세기 조선’이라는 현실공간을 동시대인으로 살았던 퇴계와 남명의 문화적 감수성을 재현할 것이다. 특히 그들의 장수(藏修)와 유식(遊息) 공간이었던 도산서당과 산천재를 중심으로 이루어질 것이다. 그리고 도동서원을 중건 한 한강의 문화적 감수성을 다룰 것이다. 그런데 왜 하필 이들이 대상인가? 과연 그들이 한민족의 문화적 정체성을 담보해 줄 수 있는가? 그들은 가장 척박했던 시공간 현실에서 그 나름의 특이한(singular) 문화적 정체성을 형성했다. 주자학이라는 주류문화에 동화(同化)되지 않으면서, “주자보다 훨씬 세련되고 발전된 모습으로” 한국적 성리학의 특이한(singular) 문화적 정체성을 능동적으로 구성한 문화적 감수성을 공유하고 있다.

영어 초록

This essay aims to study the identity of Han-nation focusing on the Fence-culture of Korean traditional architecture . The korean traditional fence resembles the Nature disliking the constructing the wall(障壁). The intentionality that tears down the artificial boundary and communicates with the Nature embodied in korean fence-culture. I will reconstitute the multicultural sensitivity embodied in the fence space in Chosun Dynasty. Especially, I will identify the clue at the cultural belt in the Yeongnam region, Toegye(Yi Hwang), Nammyuon(Cho sik) and Hangang (Jeong Gu).
The chief concern of this essay is to reconstitute the identity of Han(韓)-nation in Korean traditional Fence-culture. I will reproduce the cultural sensitivity of Toegye(李滉) and Nammyoung(曺植) that were lived in "the 16th century Chosun Dynasty" as contemporaries. Especially, this work is produced by study on Dosanseodang(島山書堂) and Sanchenjae(山天齋) that were space of their Jangsu(藏修) and Yusik(遊息). And continue to deal with the cultural sensitivity of Hangang (鄭逑) who reconstructs the Dodong Seowon(道東書院). So why dose it have to be them? Indeed they can represent the cultural identity of Han-nation? They formed the own singular culture-identity in the harshest time and space. They don"t assimilate to the major culture and furthermore share the cultural identity that construct the singular cultural identity of Korean Neo-Confucianism "more refined and advanced appearance than Zhu Xi"s" actively.

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