현공(玄空) 윤주일의 불교교육사상과 그 실천

저작시기 2016.06 |등록일 2016.07.28 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 38페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 원광대학교 원불교사상연구원 수록지정보 : 원불교사상과종교문화 / 68권
저자명 : 김귀성

목차

〈요약문〉
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 현공 윤주일 그는 누구인가?
Ⅲ. 불교 교육사상의 전개
Ⅳ. 실천적 지향
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

이 논문은 현공 윤주일의 불교교육사상과 그 실천적 면모를 찾아보는데 그 목적을 두고 있다. 관련 자료 및 선행연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 우리나라 근대 불교의 혁신은 안으로 주체성 확립과 밖으로 불교의 시대적 요청에 적응하는 과정이라고 할 수 있다. 한편 일제하 한국 불교교육 활동은 크게 선학, 교학, 대중교육 그리고 근대교육기관 설치운동으로 대별하여 볼 수 있다. 그러나 불교개혁론의 초점은 불교의 포교를 위한 교육개혁이었다. 이에 비하여 현공의 불교개혁 사상은 안으로 불교의 정체성 확립과 밖으로 포교의 현대화에 초점이 맞춰져 있다. 그러나 그의 이런 불교교육사상과 실천적 지향까지도 모두 불교 본질로의 회향이라는 전제위에서 출발하고 있다. 불교 정체성 확립을 위해서 안으로 불자의 신앙과 수행을 강조하는 한편 밖으로 불교의 현대화를 위한 다양한 노력을 실천으로 보여 주었기 때문이다. 현공은 불교의 현대화를 위해서는 우리말 불교 텍스트 파일의 개발과 포교사양성 및 포교를 위한 다양한 접근방법의 구안 등을 시도한 예에서 그 의미를 찾아 볼 수 있다. 개혁론의 현실화를 위하여 현공은 이론적 제시보다는 직접 몸소 이를 실천을 통해 웅변으로 보여주었다는 점에서 주목할 만 하다. 불교의 본질 추구도 시·공간에 구애되지 않고 구지 출세간의 구분이나 남녀노소 유무식을 가리지 않고 누구나 언제 어디서든 불법에 접근 가능함을 시사하고 있다. 불교의 대중화도 바로 여기에 근거를 두고 있으며 일생을 통해 보여준 불교의 대중화, 시대화 코드는 언론, 사회복지, 중등학교, 대학교, 사람이 모인 곳이면 어디든 찾아가 소통한 흔적이 보인다. 이른바 평생교육적 접근이라고 할 수 있을 것이다. 바로 이 점에서 현공의 불교개혁에 대한 의지나 실천이 다른 개혁론과 차별화되는 점이다. 현공의 불교교육 사상은 불법의 대의인 상구보리 하화중생(上求菩提 下化衆生)에 근간을 두고 불교의 개혁, 항일운동과 더불어 민중의 의식개혁, 공교육과 평생교육을 통한 실천적 측면으로 전개된 것을 확인할 수 있다.

영어 초록

We can recognized the reformation of modern Buddhism in Korea: how to establish the identity of Korean Buddhism in it"s nature and on the other hand how the Buddhism respond the needs of that ages from outside. In short, the reform thought of Buddhism focused on the establishment of identity and modernization of Buddhism, Even such an Practical Trend started and based upon the nature of Buddhism. So HyeunGong"s Educational Thought and practice of Buddhism has a same veins. For the establishment of Buddhism Identity, he stressed on Faith and Practice of Buddhism for Buddhist on the other hand showed various effort for modernization of Buddhism. Taken an example, for modernization of Buddhism, he developed textfile that easy access for people in Korean language and training the missionary also try to find a various approach for propagation of Buddhism. Most of all, key element for the success of reformational idea in Buddhism will be actual situation. But It necessary to take a good look at that HyeunGong showed us directly do it himself by practice than theoretical proposals. He premised on that Nature of Buddhism does not adhere to time and space. Accordingly without distinction between the Divine and Secular society and also between man and woman, old and young, and learned illiteracy, everybody in wherever let them easy to access to Buddhism. Popularization of Buddhism based upon this idea. Taken an examples, by his life he showed us that code such as popularization of Buddhism, fitting for the times and mass-communication, social welfare, school education, communicating with peoples. Such ideas on reformation for Buddhism and real practice by HyeunGong definitely differentiated with the other reformation ideas.

참고 자료

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