한국적 신사회위험에 대응하는 기독교 사회복지 실천방안 연구

저작시기 2016.06 |등록일 2016.07.27 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 장로회신학대학교 세계선교연구원 수록지정보 : 선교와 신학 / 39권
저자명 : 성신형, 김성호

목차

논문 초록
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 복지국가의 신사회위험과 한국의 현실
Ⅲ. 신사회위험과 기독교사회복지, 그리고 그 신학적 과제
Ⅳ. 기독교사회복지 실천의 구체적인 방안을 위한 제안-실천의 패러다임 전환
Ⅴ. 나가는 말
참고 문헌
Abstract

한국어 초록

본 연구의 목표는 한국사회의 신사회위험에 대응하는 한국기독교의 사회복지 실천 방안에 관한 모색을 하는 것이다. 신사회는 1970년대 이후 후기자본주의가 시작되면서 시작되었으며, 경제체계의 변화와 사회인구적인 변화로 인한 인간의 삶의 모습이 총체적인 위기의 상황으로 몰고 갔다. 신사회의 위험은 실업과 빈곤을 동반한 극단적인 양극화, 전통적인 가정의 붕괴, 주거의 문제와 환경의 파괴 등의 여러 가지 위기의 상황을 만들어내고 있다. 한국사회는 급속한 경제발전으로 인해서 서구사회가 경험한 복지국가로의 이행을 경험하지 못하고 경제위기를 경험함으로 구사회위험과 신사회위험의 요소를 모두 가지고 있다. 이런 상황 속에서 사회복지는 여러 가지가 복합된 모델로 발전하고 있다. 한국의 현대사 속에서 한국기독교는 한국사회를 위한 사회복지 실천에 많은 노력을 기울였다. 한국기독교의 사회복지 실천의 방향은 디아코니아 신학을 중심으로 한국사회가 만들어낸 그늘진 모습들을 돕고 봉사하는 것이었다. 이러한 실천의 방향은 신사회위험에 직면하게 된 오늘날의 상황에서는 패러다임의 전환을 요구하고 있다. 기존의 디아코니아 신학을 바탕으로 봉사와 섬김이 중심이 되었다면, 이제는 공동체의 회복에 초점을 맞추어서 선교적 교회론에 바탕을 둔 기독교사회복지 실천의 방향을 만들어 갈 수 있어야 한다. 이를 위해 본 논문은 공유경제 개념을 바탕으로 한 경제공동체 만들기, 느슨한 가족공동체를 형성과 사회서비스를 실천, 타인과 공감하는 영성이 바탕이 된 건강한 영성공동체를 제안하고 있다. 이러한 실천은 앞으로 한국기독교의 미래를 결정짓는 중요한 토대가 될 것이다.

영어 초록

The goal of this research is to seek a way of Christian social work practice in order to respond to New Social Risks of the Korean society. New society has been prevailing since the post-capitalism started about the 1970"s, and many social changes has occurred such as socio-economic crises and demographic crises. For instance, it caused the issue of unemployment and poverty related to the issue of extreme polarization, the collapse of the traditional homes, the housing problems and the destruction of the environment. It also changes the direction of social welfare system from the traditional social welfare models like public relief and social security to the model of the social services. Interestingly, the South Korean society has experienced the social dynamics of both the Old and New social risks because of the rapid economic development and the occurrence of the economic crisis. In the midst of this situation, the social welfare system has developed and the Korean Christian society has been joining in this social welfare services. Traditionally, the direction of the social practice of Korean Christian has based on the theology of Diakonia which focuses on sharing and serving for those who are in need. This direction has to be changed into the missional community building paradigm in order to endure and overcome the crises of this New Social Risks. The new paradigm is to build a new missional community, based on the concept of a sharing economic community, a loose family community to formulate the social services, and the spiritual community. This practice will be an important foundation of Korean Christian social welfare practice for the future.

참고 자료

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