< 몽유도원도 >의 심미(審美)와 창신(創新)에 관한 도교 미학적 고찰

등록일 2016.07.25 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 37페이지 | 가격 7,200원
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서지정보

발행기관 : 한국미학예술학회 수록지정보 : 미학 예술학 연구 / 47권
저자명 : 권현희 ( Hyeon Hee Kwon )

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한국어 초록

본 논문은 조선 초기 안견의 <몽유도원도>에 내재된 유가, 도가의 심미(審美)의식의 창신(暢神)에 의해 구도의 재창조와 동시에 무한 초월된 우주공간을 재현하여 공간개념에서 양식창신(創新)한 도가 미학적 관점을 고찰한다. <몽유도원도>는 도가 미학적 관점의 허와 무의 관념수용에 의해 유가의 삼원 관념의 해체와 탈피, 그리고 장자미학의 소요유에 의한 무한 초월된 우주공간의 확대에 의해 구도와 공간개념에서 양식 창신된 것이다. 현실과 이상세계, 도원입구, 도원의 네무더기의 경물들은 흩어져 마치 분리된 듯, 서로 시각적 조화와 이동 시점의 변화를 이루어 대각선 또는 사선구도와 한국적 심미특색이 있는 넓고 시원하게 확대된 공간개념을 강조한다. 이것은 <몽유도원도>가 장자의 심미 관념인 허정과 자연무위정신, 그리고 심재와 좌망을 통해 유의 자유로운 정신과 정신수양을 추구하였다는 사실을 드러낸다. 이것은 또한 도가 미학적 요소인 허와 실과 유와 무의 대비, 그리고 무한과 무궁개념이 구도와 공간개념의 재창조에도 결정적으로 기여한 것이라는 사실 역시 표출한 것이다. 본 연구는 <몽유도원도>가 도가의 이상과 유가의 현실이라는 대립적인 자연관을 배태하고 있음에도 불구하고, 상호조화를 이루고 있다는 사실, 그리고 특히 도가적 무의 심미의식은 구도 뿐 아니라 공간개념의 확대에도 중요한 영향을 주었다는 사실을 고찰한다. <몽유도원도>는 도가적 심미 관점의 수용결과로서 첫째, 장자 미학의 핵심인 허정과 도의 산수 관념을 함축한다. 유가미학의 도덕적 규범으로서의 자연관을 바탕으로 하고 있음에도 불구하고, 유가의 규범에서 벗어난 도가적 도의 체득과 정신수양이 강조된 것이다. 둘째, 노장의 은일과 와유사상, 특히 무위자연의 심미의식을 내포한다. 셋째, 장자미학의 심재와 좌망을 통한 유의 자유정신과 소요유의 정신적 자유의 심미의식과 무궁한 공간관념을 드러낸다. 이러한 요소들은 <몽유도원도>가 도가 미학적 요소의 커다란 영향 하에 완성된 작품이라는 사실의 예시가 된다.

영어 초록

The purpose of this study is to examine how aesthetics based on the ideas of ‘ri’, ‘do’ and ‘eui’, which originated from the philosophies of Confucianism, Taoism, Buddhism and the Zen sect, influenced ‘jeonsin’ and ‘euigyeong’ aesthetics found in <Mongyu Dowondo> painted by Ahn Gyeon in the early Joseon period, and artistic backgrounds behind which the influencing factors were formed. < Mongyu Dowondo > has the aesthetic characteristics of ‘jeonsin’ and ‘euigyeong’, respectively based on the idea of ‘ri’ from the circles of yuantihua in the North Song period and that of ‘eui’ from the circles of literary painting. In other words, the traditional landscape painting shows an aesthetic fusion of the ideas of ‘ri’ and ‘do’ from Confucianism, Taoism, Buddhism and the Zen sect. The Confucian idea of ‘ri’ was the starting point of the vision of nature that oriented unity between heaven, earth, nature and man. In the North Song Period, the vision of the universe or universal ontology from neo-Confucianism and the artistic spirit of ‘ri’ fused with each other, forming the aesthetics of ‘jeonsin’. The aesthetics of the Zen-sect, or that of ‘sim’ often implied in literary painting greatly contributed to the aesthetic spirit of ‘saeui’. This study first clarifies the Confucian visions of nature and the universe both of which made the biggest contribution to the aesthetics of < Mongyu Dowondo >. Next, the study considers the aesthetic characteristics of universal ontology from neo-Confucianism of the North Song period, Taoistic vision of nature in the South Song period and artistic spirits reflected in a later variation of that ontology. Furthermore, this study investigates ‘saeui’ aesthetics based on Kwak Hee``s ideas of ‘won’ and ‘ri’, which were the key to aesthetics dominant in the North Song period, and ‘saeui’ aesthetics of literary painting, to which the Zen sect of the Win period contributed. This study conducts a few analyses in the following. Noting that Confucian aesthetics created ethical ontology and the visions of nature and the universe, all of which were based on the idea of unity between heaven, earth, nature and man, and that universal ontology from neo-Confucianism since the period of North Song influenced the idea of enormous space, suggested by the Geobi school of the same period, and then landscape painting, above all, the study analyzes the visions of nature and the universe from Confucianism and neo-Confucianism. By the way, the vision of the universe was changed by the period of South Song when neo-Confucianism of North Song gave way to Taoistic aesthetics whose vision of nature and spirit of art, both of which were based on the idea of the above mentioned unity, removed the idea of enormous space. In addition, the study analyzes Taoism-based aesthetic characteristics and art spirits since contrasts between truth and falsehood and between existence and nonexistence, found in the vision of the universe, had lots of effects on the creation of paintings. Finally, this study investigates the aesthetic characteristics of ‘jeonsin’ and ‘saeui’ since < Mongyu Dowondo > has aspects of ‘euigyeong’ aesthetics, associated with the aesthetic sense of ‘won’ as the key to North Song’s art theory-based aesthetics and has aspects of ‘saeui’ aesthetics in which the idea of ‘eui’ from the theory of literary painting, influenced by the Zen sect-based aesthetics of the Win period, reflected.

참고 자료

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