색채 상징성을 통한 문학과 영화의 융합 연구: 『위대한 개츠비』를 중심으로

최초 등록일
2016.07.25
최종 저작일
2016.07
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서지정보

발행기관 : 서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소 수록지정보 : 한국과학예술포럼 / 22권
저자명 : 김세희 ( Se Hee Kim ) , 최인순 ( In Soon Choi )

한국어 초록

영화 산업의 팽창에 따라 영화 장르의 범위도 확대되었으며, 그 가운데 원작 문학을 영화로 제작한 작품들이 각광받고 있다. 이러한 현상의 가장 큰 이유로는 바쁜 현대인의 삶에서 활자로 된 소설, 인쇄매체 등일방적 커뮤니케이션 매체 보다는 시·지각적이고 재현적인 형태로 영화화되어 문학과 엔터테인먼트를 동시에 즐길 수 있는 쌍방향적 커뮤니케이션을 통해 지식과 오감을 동시에 충족시키고 싶어 하기 때문이다. 따라서 문학의 영화화는 단순한 시각적 재현에서 나아가, 관객의 감상력과 주제의식의 이해를 증진시켜야 할 목적이 있다. 본 연구에서는 시네마적 효과를 극대화하기 위한소설의 영화화 방안을 모색해보고자, 색채--특히 ‘녹색 불빛’--를 중심으로 하여 F. 스콧 피츠제럴드(F.Scott Fitzgerald)의 작품 『위대한 개츠비(The GreatGatsby)』소설과 2013년 바즈 루어만(BazLuhrmann)감독이 CG (Computer Graphic), 영상합성등 디지털 특수효과를 활용하여 재구성 영화화한 < 위대한 개츠비(The Great Gatsby) >를 중심으로 연구하였다. 특히 ‘미국의 꿈’이라는 문학적 주제가 ‘녹색불빛’의 다양한 색채 표현 방식을 통하여 영화로 구현되는 과정을 집중적으로 추적한다. 문학적 예술성과 영화적 상업성의 융·복합을 거친 통합적인 재해석은 언어적 한계를 뛰어넘어 심미적인 시각적 이미지를 갖춘 새로운 차원의 리얼리티로 구현되어 원작 문학의 인문학적 가치를 높여주었다는 결론에 이른다.

영어 초록

With the expansion of the film industry, the scope of the movie genre has been enlarged. Especially, the novel-adapted movies have come into the spotlight since the modern movie-goers desire to attain knowledge and satisfy their five senses simultaneously. They, therefore, opt for the bidirectional communication, which makes it possible for them to enjoy literature and entertainment at the same time, rather than the one-sided communication in the form of the printed matter such as novels. Therefore, the filming process of the novel does not simply mean the visual reproduction; it should try to enhance the viewers`` appreciative ability and their understanding of the thematic matter. This study aims to find the method to maximize the cinematic effect by focusing on the color imagery--especially ``the green light``--in F. Scott Fitzgerald``s novel, The Great Gatsby and Baz Luhrmann``s 2013 film of < The Great Gatsby >, which makes the effective uses of the digital special effects such as CG(computer graphic), image synthesis technique, and others. The study focuses on the process of communicating the literary subject of ``the American Dream`` through the various color expressions of ``the green light`` in the film. We come to conclusion that the integrated reinterpretation through the convergence of the artisty of literature and the commercialism of movies has made it possible to overcome the linguistic boundaries and create the new dimensional reality with the aesthetic and visual images.

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없음

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